Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Dit jaar inzicht in geldstromen media’

De mediasector moet nog dit jaar inzicht geven in de geldstromen tussen de adverteerder, het mediabureau en het medium. NUV en CMC willen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt Het Financieele Dagblad. De mediasector ligt al enige tijd onder vuur om vermeende misstanden met facturen bij mediabureaus. Zij zouden hierdoor euro 80 miljoen extra inkomsten hebben, ten koste van de adverteerder.

related partner content for mobile comes here

Door onder meer de kortingen die de media geven op advertentieruimte niet door te spelen naar de adverteerder, die daarna wel de volledige rekening betaald, zouden de mediabureaus miljoeneninkomsten genereren, zo meldde Henk Borst van Media Inzicht, die geldstromen in de mediabranche onderzocht, vorig jaar al in Adformatie.

Eerdere pogingen om de transparantie in de geldstromen te bevorderen, mislukten. Desondanks rekenen Loek Hermans (NUV) en Hans Hillen (CMC) op een oplossing. 'Het moet gewoon transparant worden. Punt. Klaar', zegt Hermans. 'Transparantie en een gelijk speelveld zijn de wachtwoorden van de moderne economie. Het kan niet zo zijn dat niet-beursgenoteerde bedrijven op dat punt meer vrijheden hebben', voegt Hillen daar aan toe.

Beide geven de voorkeur aan zelfregulering boven wetgeving, omdat de sector daarmee het meest is gebaat. Het NUV stuurde begin november een brief naar 22 marktpartijen om snel tot een gedragscode te komen. Daarop hebben zo'n 60 procent van alle aangeschreven partijen gereageerd. NUV-directeur, Jan Bommer: 'De problemen worden ontkend of de bereidheid is er niet om de misstanden op te geven.'

Een herinnering volgt nog. Volgens voorzitter Hermans zit in februari of maart iedereen bij elkaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in