‘Dit jaar inzicht in geldstromen media’
Dat meldt Het Financieele Dagblad. De mediasector ligt al enige tijd onder vuur om vermeende misstanden met facturen bij mediabureaus. Zij zouden hierdoor euro 80 miljoen extra inkomsten hebben, ten koste van de adverteerder.
Door onder meer de kortingen die de media geven op advertentieruimte niet door te spelen naar de adverteerder, die daarna wel de volledige rekening betaald, zouden de mediabureaus miljoeneninkomsten genereren, zo meldde Henk Borst van Media Inzicht, die geldstromen in de mediabranche onderzocht, vorig jaar al in Adformatie.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaEerdere pogingen om de transparantie in de geldstromen te bevorderen, mislukten. Desondanks rekenen Loek Hermans (NUV) en Hans Hillen (CMC) op een oplossing. 'Het moet gewoon transparant worden. Punt. Klaar', zegt Hermans. 'Transparantie en een gelijk speelveld zijn de wachtwoorden van de moderne economie. Het kan niet zo zijn dat niet-beursgenoteerde bedrijven op dat punt meer vrijheden hebben', voegt Hillen daar aan toe.
Beide geven de voorkeur aan zelfregulering boven wetgeving, omdat de sector daarmee het meest is gebaat. Het NUV stuurde begin november een brief naar 22 marktpartijen om snel tot een gedragscode te komen. Daarop hebben zo'n 60 procent van alle aangeschreven partijen gereageerd. NUV-directeur, Jan Bommer: 'De problemen worden ontkend of de bereidheid is er niet om de misstanden op te geven.'
Een herinnering volgt nog. Volgens voorzitter Hermans zit in februari of maart iedereen bij elkaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid