Overslaan en naar de inhoud gaan

Alcoholcampagne viert twintigjarig jubileum

De campagne tegen overmatig drankgebruik, ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’, bestaat twintig jaar. Dat jubileum werd gevierd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’ campagne maakt deel uit van het alcoholbeleid van de overheid. Uitvoering van de campagne ligt bij het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ en de regionale instellingen voor verslavingszorg. In de afgelopen 20 jaar heeft de campagne zich verbreed. Naast radio en tv-commercials, wordt er ook veel gedaan aan individuele voorlichting. De voorlichting vindt plaats via internet of via de telefoon, maar ook door een persoonlijk gesprek van getrainde jongeren met hun leeftijdsgenoten.

related partner content for mobile comes here

In 2005 hebben zo'n 200 jonge voorlichters van de jongerenvariant van de alcoholcampagne (‘Drank. De kater komt later’) met 37.000 jongeren een persoonlijk gesprek gevoerd over hun alcoholgebruik (in 2004 waren dat er 16.000). Deze vorm van voorlichting wordt toegepast op locaties in Nederland, waar jongeren veel drinken zoals stranden, jongerencampings, festivals, horeca en dance-events. Verder is het bezoekersaantal van de jongerenwebsite in 2005 verdubbeld tot 220.000 bezoekers. Daarnaast worden in de introductieperiode nog eens 70.000 HBO- en universitaire studenten bereikt met informatie.NIGZ komt ook met cijfers voor de volwassen doelgroep: in 2005 hebben 127.000 mensen, die de op de website hebben gedaan, een persoonlijk advies ontvangen. In totaal is het bezoek aan de diverse campagne-sites in een jaar verdubbeld van 550.000 naar 1,1 miljoen.

Tijdens het Alcoholcongres gaf minister Hoogervorst het startsein voor een nieuw onderdeel van de campagne: de opvoedingsondersteuning. De decembercampagne van NIGZ richt zich in dat kader tevens op ouders als aparte doelgroep. De vele reacties van ouders op de campagne maken volgens het instituut duidelijk dat bij deze doelgroep een ruime behoefte bestaat voor het krijgen van vooral praktische adviezen in de opvoeding. NIGZ-Alcoholvoorlichting gaat deze beschikbaar stellen via brochures, de Alcoholinfolijn en internet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in