Alcoholcampagne viert twintigjarig jubileum


De ‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’ campagne maakt deel uit van het alcoholbeleid van de overheid. Uitvoering van de campagne ligt bij het nationaal gezondheidsinstituut NIGZ en de regionale instellingen voor verslavingszorg. In de afgelopen 20 jaar heeft de campagne zich verbreed. Naast radio en tv-commercials, wordt er ook veel gedaan aan individuele voorlichting. De voorlichting vindt plaats via internet of via de telefoon, maar ook door een persoonlijk gesprek van getrainde jongeren met hun leeftijdsgenoten.
In 2005 hebben zo'n 200 jonge voorlichters van de jongerenvariant van de alcoholcampagne (‘Drank. De kater komt later’) met 37.000 jongeren een persoonlijk gesprek gevoerd over hun alcoholgebruik (in 2004 waren dat er 16.000). Deze vorm van voorlichting wordt toegepast op locaties in Nederland, waar jongeren veel drinken zoals stranden, jongerencampings, festivals, horeca en dance-events. Verder is het bezoekersaantal van de jongerenwebsite in 2005 verdubbeld tot 220.000 bezoekers. Daarnaast worden in de introductieperiode nog eens 70.000 HBO- en universitaire studenten bereikt met informatie.NIGZ komt ook met cijfers voor de volwassen doelgroep: in 2005 hebben 127.000 mensen, die de Drinktest op de website hebben gedaan, een persoonlijk advies ontvangen. In totaal is het bezoek aan de diverse campagne-sites in een jaar verdubbeld van 550.000 naar 1,1 miljoen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTijdens het Alcoholcongres gaf minister Hoogervorst het startsein voor een nieuw onderdeel van de campagne: de opvoedingsondersteuning. De decembercampagne van NIGZ richt zich in dat kader tevens op ouders als aparte doelgroep. De vele reacties van ouders op de campagne maken volgens het instituut duidelijk dat bij deze doelgroep een ruime behoefte bestaat voor het krijgen van vooral praktische adviezen in de opvoeding. NIGZ-Alcoholvoorlichting gaat deze beschikbaar stellen via brochures, de Alcoholinfolijn en internet.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid