Overslaan en naar de inhoud gaan

'Nederlandse mediaondernemers innovatiever dan Belgen'

Belgische media-ondernemers zijn in het voordeel als zij de grens over willen, dankzij de grote mate van regelgeving en toezicht in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op de langere termijn kan dit voor Nederland een voorsprong betekenen. Dat blijkt uit het onderzoek Media in Beeld 2010 van ABN Amro. De bank deed onderzoek naar de mediasector in het Nederlands taalgebied. Onderzoekspartner hierbij was Kobalt Belgium. Aan het onderzoek werkten onder meer mee: Harry Dekker, media director Unilever Benelux, Rob Eijkelenkamp, algemeen directeur Telegraaf Media Nederland, Bert Habets, ceo RTL Nederland, Joris van Heukelom, directeur Sanoma Digital, Erik Portier, country manager Google Belgium, Christian van Thillo, ceo De Persgroep en Marc de Vries, ceo Hyves. Het onderzoek moet inzicht geven in de Nederlandstalige markt en adviezen voor Belgische en Nederlandse mediabedrijven.

related partner content for mobile comes here

De grootste verschillen in het medialandschap van Nederland en België vinden, naast de stereotype cultuurverschillen, hun oorsprong in de invloed van de overheid op de media. Regulering en toezicht van de respectievelijke wetgevingen bepalen de kansen en onmogelijkheden in beide landen. Zo beperkt Nederland het ontstaan van al te grote mediaconcentraties en biedt een lage drempel voor nieuwe toetreders op de markt. Grote crossmediale merken ontstaan daardoor wel in België, in tegenstelling tot Nederland.
Op het gebied van e-commerce loopt in Nederland voorop, mede dankzij een aanwezige online betaalcultuur, zo concludeert ABN Amro. In de filmwereld is België weer in het voordeel; filmprojecten van eigen bodem worden in België voor 150 pct fiscaal vrijgesteld. In de publieke televisie is volgens de bank een ander markant verschil. Door het ontbreken van reclameblokken op de publieke zenders op de Belgische televisie is het advertentielandschap er anders dan in Nederland. In België heeft daardoor buitenreclame een grotere rol en wordt 'affichageland' genoemd.

'Vlamingen en Nederlanders spreken voor 95 pct dezelfde taal, maar die 5 pct maakt een immens verschil', zegt Eric Portier van Google België. De grootste fout die een mediaondernemer kan maken als hij de grens over wil, is denken dat hij alles één op één kan kopiëren. Toch vormt de taalovereenkomst een groot voordeel dat de stap over de grens stimuleert. Fundamenteel is daarbij wel de lokale invulling; een lokale manager en team vergroten de kans op succes.

De Belgen zijn behoudend, merktrouw en bouwen lange relaties op. De Nederlanders zijn meer van de korte termijn, trendgevoelig en veranderingsgezind. Nederland heeft hypes, in België werkt de gestage opbouw van duurzaam succes.

ABN Amro stelt vast dat er kansen zijn om grensoverschrijdend te ondernemen in medialand. 'Om deze te kunnen grijpen is inzicht in de beide markten vereist. Het is goed om de blik op de toekomst te houden, en in dat verband de golfbewegingen te zien. Immers, een achterstand noopt bedrijven tot grote innovativiteit, wat een snelle inhaalslag tot gevolg kan hebben en zelfs tot een voorsprongspositie
kan leiden. Deze dynamiek blijven volgen, en er liefst op anticiperen, is het devies.'

Het rapport wordt gratis ter beschikking gesteld en is te downloaden op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in