'Nederlandse mediaondernemers innovatiever dan Belgen'


Op de langere termijn kan dit voor Nederland een voorsprong betekenen. Dat blijkt uit het onderzoek Media in Beeld 2010 van ABN Amro. De bank deed onderzoek naar de mediasector in het Nederlands taalgebied. Onderzoekspartner hierbij was Kobalt Belgium. Aan het onderzoek werkten onder meer mee: Harry Dekker, media director Unilever Benelux, Rob Eijkelenkamp, algemeen directeur Telegraaf Media Nederland, Bert Habets, ceo RTL Nederland, Joris van Heukelom, directeur Sanoma Digital, Erik Portier, country manager Google Belgium, Christian van Thillo, ceo De Persgroep en Marc de Vries, ceo Hyves. Het onderzoek moet inzicht geven in de Nederlandstalige markt en adviezen voor Belgische en Nederlandse mediabedrijven.
De grootste verschillen in het medialandschap van Nederland en België vinden, naast de stereotype cultuurverschillen, hun oorsprong in de invloed van de overheid op de media. Regulering en toezicht van de respectievelijke wetgevingen bepalen de kansen en onmogelijkheden in beide landen. Zo beperkt Nederland het ontstaan van al te grote mediaconcentraties en biedt een lage drempel voor nieuwe toetreders op de markt. Grote crossmediale merken ontstaan daardoor wel in België, in tegenstelling tot Nederland.
Op het gebied van e-commerce loopt in Nederland voorop, mede dankzij een aanwezige online betaalcultuur, zo concludeert ABN Amro. In de filmwereld is België weer in het voordeel; filmprojecten van eigen bodem worden in België voor 150 pct fiscaal vrijgesteld. In de publieke televisie is volgens de bank een ander markant verschil. Door het ontbreken van reclameblokken op de publieke zenders op de Belgische televisie is het advertentielandschap er anders dan in Nederland. In België heeft daardoor buitenreclame een grotere rol en wordt 'affichageland' genoemd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS'Vlamingen en Nederlanders spreken voor 95 pct dezelfde taal, maar die 5 pct maakt een immens verschil', zegt Eric Portier van Google België. De grootste fout die een mediaondernemer kan maken als hij de grens over wil, is denken dat hij alles één op één kan kopiëren. Toch vormt de taalovereenkomst een groot voordeel dat de stap over de grens stimuleert. Fundamenteel is daarbij wel de lokale invulling; een lokale manager en team vergroten de kans op succes.
De Belgen zijn behoudend, merktrouw en bouwen lange relaties op. De Nederlanders zijn meer van de korte termijn, trendgevoelig en veranderingsgezind. Nederland heeft hypes, in België werkt de gestage opbouw van duurzaam succes.
ABN Amro stelt vast dat er kansen zijn om grensoverschrijdend te ondernemen in medialand. 'Om deze te kunnen grijpen is inzicht in de beide markten vereist. Het is goed om de blik op de toekomst te houden, en in dat verband de golfbewegingen te zien. Immers, een achterstand noopt bedrijven tot grote innovativiteit, wat een snelle inhaalslag tot gevolg kan hebben en zelfs tot een voorsprongspositie
kan leiden. Deze dynamiek blijven volgen, en er liefst op anticiperen, is het devies.'
Het rapport wordt gratis ter beschikking gesteld en is te downloaden op www.abnamro.nl/mediateam.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid