Overslaan en naar de inhoud gaan

Nespresso recyclet samen met TNT

Nespresso kwam vorige week met duurzaam nieuws. 50 procent van de koffie die Nespresso verwerkt in de cupjes, is inmiddels afkomstig van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nespresso heeft sinds een jaar zijn duurzame projecten ondergebracht in een speciaal hiervoor opgezet platform: . Bij de start van het platform werden drie doelen aangekondigd: ten eerste zal Nespresso in 2013 80 procent van zijn koffie kopen via het Triple Sustainable Quality Program, en van koffieplantages met een geldig Rainforest Alliance Certificaat. Nespresso wil daarnaast de capaciteit om gebruikte capsules te recyclen verdrievoudigen naar 75 procent, en als laatste moet de carbon-footprint die nodig is voor de productie van een kop Nespresso, worden gereduceerd met 20 procent.

related partner content for mobile comes here

Inmiddels is Nespresso halverwege de realisatie van het gestelde doel wat betreft de koffieteelt. Meer dan 50 procent van de aankoop van groene koffie voor Nespresso is al afkomstig van duurzame plantages. In 2007 was dat 35 procent. Volgens Nespresso en de Rainforest Alliance zullen tegen 2013 zo’n 80.000 koffieplantages uit negen verschillende landen, waaronder ook nieuwe landen zoals Nicaragua, India en Ethiopië, het keurmerk van de Rainforest Alliance ontvangen. Dat betekent dat er naast milieu ook iets wordt gedaan voor de boeren op sociaal en economisch vlak.

Meer betalen

Concreet zal Nespresso de boeren meer betalen voor koffie van hoogwaardige kwaliteit. Zo ligt het bedrag dat wordt betaald aan de boeren voor Nespresso koffie met het AAA-keurmerk gemiddeld 30 procent hoger dan de koffieprijzen op de beurs van New York en 10 tot 15 procent hoger dan de prijzen voor koffie van vergelijkbare kwaliteit. Bovendien ontvangen de koffieboeren de nodige middelen om hun productie te ontwikkelen, zoals onderwijs en milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen, aldus Nespresso. Volgens Nespresso hebben de duurzame investeringen geen invloed op de prijs van een kopje koffie.

TNT zamelt in

Nespresso-drinkers in Nederland kunnen voortaan hun gebruikte cupjes meegeven aan de TNT-pakketbezorger. Nespresso sloot hiervoor een contact met TNT. Bij aflevering van de nieuwe cupjes neemt de pakketbezorger de gebruikte cupjes weer mee terug. Consumenten kunnen hiervoor online speciale groene zakken bestellen, die voor een symbolische prijs van 5 eurocent worden verkocht. Daarnaast blijft het mogelijk om de gebruikte cupjes af te geven in de Nespresso-boutiques.

Klanten in België en Luxemburg hebben drie opties: in de boutiques, via 550 KIALA afhaalpunten en via een samenwerking met DPD, waarbij mensen hun gebruikte capsules ook kunnen inleveren bij levering van een nieuwe bestelling.

De impact van de productie van capsules wordt hierdoor met 70 procent verlaagd. Nespresso hoopt hiermee de carbonfootprint per kopje koffie met 20 procent te kunnen verlagen in 2013.

Het recycleprogramma wordt de komende tijd via e-mailings gecommuniceerd naar de Nespresso Club-members, maar de duurzame initiatieven worden ook breder gecommuniceerd, belooft Nespresso. Zo zou het zomaar kunnen gebeuren dat George Clooney in de eerstvolgende commercial zijn gebruikte cupjes ook netjes inlevert in de boutique…

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in