Nespresso recyclet samen met TNT
Nespresso heeft sinds een jaar zijn duurzame projecten ondergebracht in een speciaal hiervoor opgezet platform: Ecolaboration. Bij de start van het platform werden drie doelen aangekondigd: ten eerste zal Nespresso in 2013 80 procent van zijn koffie kopen via het Triple Sustainable Quality Program, en van koffieplantages met een geldig Rainforest Alliance Certificaat. Nespresso wil daarnaast de capaciteit om gebruikte capsules te recyclen verdrievoudigen naar 75 procent, en als laatste moet de carbon-footprint die nodig is voor de productie van een kop Nespresso, worden gereduceerd met 20 procent.
Inmiddels is Nespresso halverwege de realisatie van het gestelde doel wat betreft de koffieteelt. Meer dan 50 procent van de aankoop van groene koffie voor Nespresso is al afkomstig van duurzame plantages. In 2007 was dat 35 procent. Volgens Nespresso en de Rainforest Alliance zullen tegen 2013 zo’n 80.000 koffieplantages uit negen verschillende landen, waaronder ook nieuwe landen zoals Nicaragua, India en Ethiopië, het keurmerk van de Rainforest Alliance ontvangen. Dat betekent dat er naast milieu ook iets wordt gedaan voor de boeren op sociaal en economisch vlak.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaMeer betalen
Concreet zal Nespresso de boeren meer betalen voor koffie van hoogwaardige kwaliteit. Zo ligt het bedrag dat wordt betaald aan de boeren voor Nespresso koffie met het AAA-keurmerk gemiddeld 30 procent hoger dan de koffieprijzen op de beurs van New York en 10 tot 15 procent hoger dan de prijzen voor koffie van vergelijkbare kwaliteit. Bovendien ontvangen de koffieboeren de nodige middelen om hun productie te ontwikkelen, zoals onderwijs en milieuvriendelijke bestrijdingsmiddelen, aldus Nespresso. Volgens Nespresso hebben de duurzame investeringen geen invloed op de prijs van een kopje koffie.
TNT zamelt in
Nespresso-drinkers in Nederland kunnen voortaan hun gebruikte cupjes meegeven aan de TNT-pakketbezorger. Nespresso sloot hiervoor een contact met TNT. Bij aflevering van de nieuwe cupjes neemt de pakketbezorger de gebruikte cupjes weer mee terug. Consumenten kunnen hiervoor online speciale groene zakken bestellen, die voor een symbolische prijs van 5 eurocent worden verkocht. Daarnaast blijft het mogelijk om de gebruikte cupjes af te geven in de Nespresso-boutiques.
Klanten in België en Luxemburg hebben drie opties: in de boutiques, via 550 KIALA afhaalpunten en via een samenwerking met DPD, waarbij mensen hun gebruikte capsules ook kunnen inleveren bij levering van een nieuwe bestelling.
De impact van de productie van capsules wordt hierdoor met 70 procent verlaagd. Nespresso hoopt hiermee de carbonfootprint per kopje koffie met 20 procent te kunnen verlagen in 2013.
Het recycleprogramma wordt de komende tijd via e-mailings gecommuniceerd naar de Nespresso Club-members, maar de duurzame initiatieven worden ook breder gecommuniceerd, belooft Nespresso. Zo zou het zomaar kunnen gebeuren dat George Clooney in de eerstvolgende commercial zijn gebruikte cupjes ook netjes inlevert in de boutique…
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid