Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlander maakt boodschappenlijstje, maar weet niet waar het geld blijft

Met een boodschappenlijstje naar de supermarkt: 8 op de 10 huishoudens schrijven op wat ze nodig denken te hebben. 45 procent van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met een boodschappenlijstje naar de supermarkt: 8 op de 10 huishoudens schrijven op wat ze nodig denken te hebben. 45 procent van de Nederlanders zelfs altijd en 35 procent soms. Maar opschrijven waar het geld blijft, is niet zo gebruikelijk. Slechts 30 procent van de huishoudens doet dat op een regelmatige basis. Een kwart van de huishoudens houdt zelfs helemaal niet bij waar het geld blijft. Dit blijkt uit het rapport Financieel Gedrag in Nederland van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud).

related partner content for mobile comes here

Hoe ouder men is, hoe vaker een boodschappenlijstje wordt gemaakt: slechts 10 procent van de 60-plussers gaat zonder lijstje naar de supermarkt. Consumenten jonger dan 40 jaar gaan vaker zonder lijstje boodschappen doen. 27 procent van die leeftijdsgroep maakt nooit een boodschappenlijst. Daarnaast is lijstjes maken iets typisch vrouwelijks, één op de twee alleenstaande vrouwen maakt een boodschappenlijstje. Van de alleenstaande mannen schrijft ongeveer 1 op de 3 op wat ze denken nodig te hebben.
Hoeveel geld geven we eigenlijk uit in de supermarkt? En hoeveel zijn we maandelijks kwijt aan gas, water en licht? Weinig Nederlanders weten precies waar het geld blijft. Nog geen 20 procent van alle huishoudens houdt de uitgaven regelmatig bij. En slechts 11 procent houdt alleen de uitgaven van de grote aankopen bij, zoals een wasmachine. Het Nibud vindt dit een zorgelijke ontwikkeling, aangezien mensen die hun uitgaven bijhouden minder snel in de geldproblemen komen. Bijhouden waar het geld blijft, werkt vaak als een rem op de uitgaven. Ouderen houden vaker de uitgaven bij dan jongeren. Maar wat wel opvalt is dat als jongeren hun uitgaven bijhouden, ze dat wel met meer regelmaat doen dan de rest van de huishoudens.

Grote aankopen
Nederlanders zijn nog altijd een spaarzaam volk: acht op de tien huishoudens sparen. De helft van alle huishoudens spaart met een vaste regelmaat en 30 procent alleen als er geld overblijft. Eenoudergezinnen sparen het minst, van die groep spaart één op de drie helemaal niet. Op de vraag waarvoor spaart u, werd het meest (48 procent) geantwoord: om grote aankopen te kunnen doen, zoals een auto. Direct daarna kwam het antwoord: zonder speciaal doel (47 procent). Andere belangrijke spaardoelen zijn de vakantie, later (pensioen) en de studie van de kinderen.
Een overgrote meerderheid van de Nederlanders heeft een aansprakelijkheidsverzekering, 93 procent. Wat opvalt, is dat eenpersoonshuishoudens deze verzekering minder vaak hebben, slechts 86 procent. Deze groep heeft sowieso minder verzekeringen lopen. 90 procent van de eenpersoonshuishoudens heeft een inboedelverzekering, terwijl 95 procent van alle huishoudens dat heeft. Een doorlopende reisverzekering is het meest populair bij stellen zonder kinderen, de helft van alle koppels heeft die. Bij de paren met kinderen heeft 36 procent zo´n verzekering.
De cijfers komen uit een onderzoek dat het Nibud eind 2003 in samenwerking met Wageningen Universiteit heeft gehouden onder huishoudens over het onderwerp ´Geldzaken in de praktijk´. Aan het onderzoek hebben zo´n 5200 mensen deelgenomen. Een deel van de vragen ging over financieel gedrag. Het rapport Financieel Gedrag in Nederland is te downloaden via de website .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in