Esta, voor vergeten meisjes van 40


Hoofdredacteur is Sanoma-coryfee Tineke Verhoeven (54), die eerder ook de Nederlandse Flair leidde. Zij typeert haar doelgroep als ‘type prettig onafhankelijk’. Wat Esta volgens haar toevoegt aan de bestaande vrouwenbladen, is dat het verder kijkt dan uiterlijk, gezin, personality of problemen.
Esta is Spaans voor ‘zij is’. Dat staat ook centraal in de campagne: ‘ik ben nu wie ik ben’, laten 30 verschillende vrouwen weten, in de commercials die werden geregisseerd door Willeke van Ammelrooij. De Esta vrouw is 35+, opgegroeid in de jaren ’70, heeft MBO+, een partner, een (parttime) baan en eventueel kinderen.
Informatiewereld
Marktonderzoeksbureau Ruigrok MC deed kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar wie zij is en wat haar beweegt. Zij blijkt meer op zichzelf en minder op haar omgeving gericht dan de generatie na haar. Zij spiegelt zich dan ook niet aan jongeren, maar haalt juist inspiratie uit vrouwen die ouder zijn dan zijzelf, en bepaalde beslissingen al genomen en keuzes al gemaakt hebben. Ze heeft een bepaalde rust en relativeringsvermogen. De tijd waarin ze opgroeide bepaalt haar normen en waarden: respect moet je verdienen, zwart rijden zou ze nooit doen, zich ziek melden ook alleen als het echt niet anders kan, en flaporen corrigeren is prima maar siliconen in je lippen onzin.
Ze gaat bovendien anders met informatie om dan de zap-generatie na haar; ze heeft de informatiewereld om zich heen zien groeien en gaat er nog steeds van uit dat zij die kan beheersen. Ze wil bijblijven en zich verdiepen. Ze wikt en weegt en beschouwt alvorens ze beslist, heeft een genuanceerde mening en wil vrij zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid