Overslaan en naar de inhoud gaan

Maakt bekend ook bemind?

Wat bepaalt of een consument kiest voor een A-merk dan wel een huismerk? Wetenschappers zochten het uit.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het (Amerikaanse) onderzoek strekte zich uit over drie landen: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Spanje en drie soorten producten: wasmiddelen, toiletpapier en margarine. Verschillende factoren bleken van invloed op de keuze van de consument voor een A-merk of een huismerk.

related partner content for mobile comes here

1. De kwaliteit van het product – wat weet en verwacht de klant van de kwaliteit en welke waarde hecht hij eraan?

2. De risicofactor: welk risico denkt hij te lopen met de aankoop van het product en hoe groot is zijn bereidheid om dat risico te nemen?

3. De prijs: is de consument prijsbewust?

Deze factoren spelen per productcategorie en vooral per land een verschillende rol. Zo hechten Spaanse en Britse consumenten meer aan lage prijzen dan aan kwaliteit en hebben ze een grotere hekel aan risico’s dan de gemiddelde consument in de Verenigde Staten. De onderzoekers durven (uiteraard) geen keiharde conclusies te trekken. Voor huismerken doen ze desondanks de volgende aanbevelingen: zorg voor een consistente kwaliteit en positionering, en probeer de kwaliteitskloof zoals de consument die ervaart tussen huismerk en A-merk te verkleinen.

Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in