Maakt bekend ook bemind?


Het (Amerikaanse) onderzoek strekte zich uit over drie landen: de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Spanje en drie soorten producten: wasmiddelen, toiletpapier en margarine. Verschillende factoren bleken van invloed op de keuze van de consument voor een A-merk of een huismerk.
1. De kwaliteit van het product – wat weet en verwacht de klant van de kwaliteit en welke waarde hecht hij eraan?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS2. De risicofactor: welk risico denkt hij te lopen met de aankoop van het product en hoe groot is zijn bereidheid om dat risico te nemen?
3. De prijs: is de consument prijsbewust?
Deze factoren spelen per productcategorie en vooral per land een verschillende rol. Zo hechten Spaanse en Britse consumenten meer aan lage prijzen dan aan kwaliteit en hebben ze een grotere hekel aan risico’s dan de gemiddelde consument in de Verenigde Staten. De onderzoekers durven (uiteraard) geen keiharde conclusies te trekken. Voor huismerken doen ze desondanks de volgende aanbevelingen: zorg voor een consistente kwaliteit en positionering, en probeer de kwaliteitskloof zoals de consument die ervaart tussen huismerk en A-merk te verkleinen.
Bron: Journal of Marketing Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid