Microsoft start Live-social startpagina


Gisteren demonstreerde Microsoft de nieuwe versie van Windows Live. Internetters kunnen nu gebruik maken van 16 nieuwe diensten, die samen komen op een zogenaamde social startpagina.
Hierop zijn onder andere de updates van vrienden te zien, ook als die komen van netwerken van andere partijen, zoals Hyves, Facebook, of LinkedIn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS'We gaan niet proberen te concurreren met andere netwerksites of mailservers, maar werken juist met hen samen', aldus productmanager Arnout Hemel.
De belangrijkste diensten gingen woensdag internationaal 'live'. Dat betekent kennelijk dat de homepage volledig in het Engels is, met Engelstalige newsfeeds en advertenties van onder andere JC Penney. Lijkt me niet echt de bedoeling.
Wat is er nieuw: op de startpagina kun je al je e-mailaccounts overzien (dus ook die van Gmail), je kunt makkelijker foto's en bestanden delen, je Messenger nog meer personaliseren en persoonlijke video-emoticons maken.
Je kunt delen uit je foto's taggen voor identificatie in de Messenger, en makkelijker foto's delen op andere netwerken. Messengerberichten zijn ook geïntegreerd in de Hotmail, en je kunt groepen aanmaken.
Daarbij komt ook de Sky-drive: een soort persoonlijke ftp-server waarop je 25 Gigabyte aan bestanden kunt wegzetten.
Marketing
Al die nieuwe Live-diensten zijn natuurlijk niet meer te onthouden voor de gemiddelde consument, dus gooit Microsoft het over een andere boeg.
Canadees Darren Huston, global vp consumer online organisation, was speciaal overgevlogen om de nieuwe strategie uit te leggen: 'Het is meer dan een marketing-gimmick. Het is nu namelijk voor het eerst dat consumenten meer vragen dan techniek kan bieden. Wij noemen dat hier de 'consumer era of technology'. Niemand wil 6 afstandbedieningen in huis. Voorheen promootten we diensten als Hotmail en Messenger afzonderlijk, maar het gaat juist om de totaaloplossing: naadloze levering van software en applicaties.'
Allemaal gratis, want Windows Live draait geheel op advertentie-inkomsten. Jacqueline Smit, marketingdirecteur: 'Adverteerders kunnen in het hele netwerk terecht. Maar ze moeten wel relevant zijn tov hun omgeving. Maar creatief gezien is alles mogelijk, zolang het niet 'intrusive' is.'
Live richt zich op twee doelgroepen: jonge internetters die een druk online sociaal leven hebben, en iets oudere gebruikers die internet functioneel gebruiken - zowel zakelijk als privé - en met name overzicht willen.
De nieuwe Live-omgeving past ook op de mobiel en wordt uitgelegd op een speciaal hulp-platform, waarop mensen steun kunnen zoeken in de vorm van tekst, chat, video en fora.
Awareness wordt met name gezocht via het eigen netwerk en nieuwsbrieven.
Microsoft is niet de enige met een social startpagina. Google heeft het vergelijkbare Google Friend Connect en Facebook en Myspace hebben samenwerkingen met andere sociale sites.
Maar de social startpagina moet ook een trigger worden voor andere Microsoft-diensten als Live Search. Want daar valt natuurlijk nog heel veel marktaandeel te behalen...
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid