Financiële info blijft vaak ongelezen


Harman Korte, directeur van toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) tegenover het Nederlands Dagblad: “Transparantie alleen is niet genoeg. Sommige mensen wíllen hun hypotheek of pensioenregeling niet begrijpen. Daar moeten we mee leven.'
Ook volgens CentiQ, een samenwerkingsverband van overheid, consumenten- en brancheorganisaties dat consumenten financieel bewust wil maken, is eenvoudiger en transparantere informatie niet voldoende. “We proberen vooral om consumenten te motiveren op zoek te gaan naar het product dat het best bij ze past,” zegt een woordvoerster. “Dat doen we door er steeds op te wijzen dat er financieel voordeel valt te behalen als hij zich beter verdiept in producten waarbij het om veel geld gaat.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEr zijn de afgelopen jaren al maatregelen genomen om de financiële producten minder ingewikkeld te maken. Sinds 2006 is er de zorgplicht, die de aanbieder verplicht consumenten te voorzien van passend en duidelijk advies. Daarnaast is de financiële bijsluiter verplicht gesteld. Toch schiet de informatievoorziening nog altijd tekort. Alex Klein, docent bedrijfskunde aan de Universiteit Nyenrode en publicist over consumentenfinanciën: “Het is allemaal veel te ingewikkeld. De branche heeft er ook belang bij dat zo te houden. Financieel adviseurs zijn immers in de eerste plaats verkopers.”
Critici wijzen te snel met het vingertje naar de tussenpersonen die de consument in de steek laten, zegt Fred de Jong van de Nederlandse Vereniging van Assurantieadviseurs (NVA). “Ik vraag me echter af wat er gebeurd zou zijn als we de afgelopen tijd helemaal niets hadden gedaan om de klantvriendelijkheid te verbeteren. Feit blijft dat we te maken hebben met mensen die meer energie steken in het uitzoeken van een nieuwe koelkast dan van een hypotheek.' (Nederlands Dagblad)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid