Overslaan en naar de inhoud gaan

Financiële info blijft vaak ongelezen

De afgelopen jaren zijn allerlei maatregelen genomen om complexe financiële producten inzichtelijker te maken, maar consumenten doen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Harman Korte, directeur van toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) tegenover het Nederlands Dagblad: “Transparantie alleen is niet genoeg. Sommige mensen wíllen hun hypotheek of pensioenregeling niet begrijpen. Daar moeten we mee leven.'

related partner content for mobile comes here

Ook volgens CentiQ, een samenwerkingsverband van overheid, consumenten- en brancheorganisaties dat consumenten financieel bewust wil maken, is eenvoudiger en transparantere informatie niet voldoende. “We proberen vooral om consumenten te motiveren op zoek te gaan naar het product dat het best bij ze past,” zegt een woordvoerster. “Dat doen we door er steeds op te wijzen dat er financieel voordeel valt te behalen als hij zich beter verdiept in producten waarbij het om veel geld gaat.'

Er zijn de afgelopen jaren al maatregelen genomen om de financiële producten minder ingewikkeld te maken. Sinds 2006 is er de zorgplicht, die de aanbieder verplicht consumenten te voorzien van passend en duidelijk advies. Daarnaast is de financiële bijsluiter verplicht gesteld. Toch schiet de informatievoorziening nog altijd tekort. Alex Klein, docent bedrijfskunde aan de Universiteit Nyenrode en publicist over consumentenfinanciën: “Het is allemaal veel te ingewikkeld. De branche heeft er ook belang bij dat zo te houden. Financieel adviseurs zijn immers in de eerste plaats verkopers.”

Critici wijzen te snel met het vingertje naar de tussenpersonen die de consument in de steek laten, zegt Fred de Jong van de Nederlandse Vereniging van Assurantieadviseurs (NVA). “Ik vraag me echter af wat er gebeurd zou zijn als we de afgelopen tijd helemaal niets hadden gedaan om de klantvriendelijkheid te verbeteren. Feit blijft dat we te maken hebben met mensen die meer energie steken in het uitzoeken van een nieuwe koelkast dan van een hypotheek.' (Nederlands Dagblad)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in