Overslaan en naar de inhoud gaan

De optimale zoekmachine strategie voor 2009

De Nederlandse consument maakt in grote getalen gebruik van de zoekmachines: Google heeft inmiddels bijna 10 miljoen gebruikers.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om zoekmachine marketing op een succesvolle manier in te zetten is een actieve houding van de marketeer vereist. De Search branche is hard in ontwikkeling, wie stil staat ziet zijn kosten oplopen en het rendement afnemen. Het IAB (Interactive Advertising Bureau) heeft afgelopen jaar een praktisch handboek ontwikkeld waarin je op een gestructureerde manier door de laatste ontwikkelingen in de zoekmachine marketing branche wordt meegenomen. Ontwikkelingen die door marketeers niet genegeerd kunnen worden!

related partner content for mobile comes here

24-7 campagne management
Search Engine Advertising (SEA) is dè manier om snel in de zoekmachines naar voren te komen. De boven en naast de natuurlijke zoekresultaten getoonde advertenties worden betaald per klik, waardoor het budget gemakkelijk te managen valt. Daarnaast word je alleen vertoond op de door jou gekozen zoektermen, waardoor de campagne de juiste doelgroep bereikt. De nieuwste ontwikkeling op het gebied van SEA, 24-7 campagne management, geeft eens te meer aan dat met een actieve houding ten aanzien van Search Engine Marketing loont. In de UK is het al rendabel om 24 uur per dag en 7 dagen per week campagnes te laten monitoren, zowel automatisch als handmatig. Zo kan er snel optimaal worden ingespeeld op vele oncontroleerbare externe factoren als het concurrentieveld, het weer en persactiviteiten. Deze maximale controle over de SEA campagne betekent ook een vergrote controle over de markt en de doelgroep wat zich zal uitbetalen in een verhoogd rendement. In Nederland zijn de volumes nog niet hoog genoeg om een dergelijke strategie volledig na te streven. Desondanks kan een dergelijke aanpak wel worden gehanteerd door het aantal campagnemanagement uren te verhogen, om zo een hogere ROI te realiseren.

Bid management
Geen enkele SEA campagne kan optimaal renderen zonder goede systemen op de achtergrond. Zo kan door middel van een bid management systeem, bijvoorbeeld DartSearch of , op geavanceerde wijze worden bij- en afgeboden op zoektermen. De biedingen van alle zoektermen in een campagne worden automatisch geëvalueerd en waar nodig aangepast. Het instellen van het bid management systeem om de doelstellingen voor een specifieke campagne te behalen is belangrijk voor het resultaat. Vandaar dat ook gesteld mag worden dat de kwaliteit van een bid management systeem in vergaande mate afhangt van de mensen die het bedienen.

Een bid management systeem kan nooit alle omgevingsfactoren in het evaluatieproces betrekken. Voor een optimale SEA campagne blijven mensen nodig. Dit kunnen (internet) marketeers zijn, maar dit kan ook worden uitbesteed aan gespecialiseerde bureaus. Automatisch bid management maakt overige optimalisatie stappen zeker niet overbodig. Bid management is één van de methoden die toegepast moet worden om het rendement van een SEA campagne te verbeteren. Het schrijven van goede advertentieteksten bijvoorbeeld is iets wat zeker niet nieuw is, maar waarvan de waarde nog steeds groot is.

Volgende week deel 2 en 3 van dit artikel

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in