Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder dan 1 op de 3 organisaties meet marketingresultaat

Althans dat is een van de conclusies van het onderzoek naar het gebruik van web analytics door Clickvalue. Verstookt de Nederlandse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Althans dat is een van de conclusies van het naar het gebruik van web analytics door . Verstookt de Nederlandse marketeer zijn budgetten dan blind? Het lijkt nog steeds vaak op onderbuik gevoel, intuïtie en traditie aan te komen. "Op weg naar toegevoegde waarde" luid de ondertitel. Dat web analytics een enorm potentieel heeft, is het merendeel er wel over eens, maar het komt allemaal nog lang niet uit verf, zo blijkt.

related partner content for mobile comes here

Hoe kan het nu eigenlijk dat een zo veelbelovende ontwikkeling de verwachtingen in de ogen van gebruikers niet waar maakt? Om er maar eens een paar Guru's bij te betrekken, Eric Peterson roept al jaren: "web analytics is hard!". Analytics evangelist Avinash Kaushik hanteert de 10/90 regel voor web analytics succes; idealiter zou 10% van je investering in de tool moeten zitten, de overige 90% is de menselijke factor. Zonder een slimme analist zal web analytics altijd een kostenpost blijven, in plaats van een geldgenerator/bespaarder te worden.

40% van de deelnemende organisaties heeft een web analytics oplossing zonder dat er überhaupt Key performance indicators zijn vast gesteld. Slechts een kwart van de bedrijven die dat wel heeft, blijkt prestatie aan kosten en opbrengsten te kunnen verbinden. Het kunnen stellen van (harde) doelen lijkt een overheersend probleem.

Zelf geven de respondenten aan dat, naast budget, kennis en ervaring de grootste problemen zijn. Daar kan wel eens de oorzaak liggen voor de tegenvallende resultaten; zonder een ervaren chauffeur ga je nooit snelle races rijden, hoe goed je auto ook is.

Gelukkig is het besef er wel degelijk dat kennis en kunde aan de gebruikerszijde basisvoorwaarden voor slagen zijn. 70% heeft dan ook plannen om te investeren in training en software. Ik zou zeggen educatie eerst, aangezien een grote meerderheid niet ontevreden is over de gebruikte tool.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in