Overslaan en naar de inhoud gaan

Met deze magische formule blijf je boeien tijdens presentaties

3de aflevering in serie van 10 over presenteren met interactie:de WII4Y-formule
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

[door Serge van Rooij]

related partner content for mobile comes here

Onlangs observeerde ik een HR manager. Ik zat achterin een zaal vol met geïnteresseerde medewerkers, die heel graag wilde weten hoe het nieuwe HR-beleid eruit zou zien. In minder dan vijf minuten verlieten ze één voor één teleurgesteld de ruimte.

Niet fysiek, want dat is in de meeste gevallen een CVA-tje (Carrière Verkortende Actie). Maar ongeveer 50% ging via hun smartphone achterstallige mailtjes wegwerken, 25% ging Facebooken en de rest was goede voornemens aan het maken voor het nieuwe jaar.

Het verhaal van de HR-manager ging namelijk niet over hen. Maar over het bedrijf.

De arme HR-manager was zijn publiek dus al snel kwijt en dan is het onmogelijk om nog de juiste interactie met je publiek te krijgen.

Jouw taak

Hij staat daarin niet alleen. Ik zie nog veel te vaak mensen presenteren die met alle goede bedoelingen hun boodschap over het publiek uitstorten. Om de juiste interactie met je publiek te krijgen, zul je ze van het begin tot het einde moeten boeien. En om alle misverstanden te voorkomen: dat is jouw taak, niet die van je publiek.

De WII4Y-formule

Gelukkig heb ik goed nieuws voor je. Jij kunt dit heel eenvoudig voor elkaar te krijgen. En daarvoor hoef je alleen maar de WII4Y-formule toe te passen. Je hebt vast wel eens gehoord over &;What&;s In It for Me&;. De &;Me&; is dan het publiek. Op zich is met die benadering niets mis, omdat je in ieder geval denkt vanuit je publiek. Maar als je de WII4Y-formule (What&;s In It for You) toepast, hou je de aandacht veel makkelijker vast.

Er is namelijk een subtiel, maar belangrijk verschil. Door &;You&; centraal te stellen in plaats van &;Me&; praat je anders.  Je gebruikt vaker &;je&;, &;jij&; of &;u&; (afhankelijk van je publiek). Het effect is magisch. 

&;Jij creëert betrokkenheid&;

Mensen voelen zich namelijk veel meer betrokken als je hen rechtstreeks toespreekt. Geloof je me niet? Lees dan nog eens de eerste twee alinea&;s en dan de derde. Merk je het verschil? In het eerste deel van dit artikel staat veel vaker het woordje &;ik&;. In het tweede deel veel meer het woordje &;je&; of &;jij&;. 

Kies overigens nooit voor &;jullie&; want dan voelt niemand zich aangesproken.

Begin met WII4Y

Je publiek is aan het begin van je presentatie 100% geïnteresseerd. Dat is dus het moment waarop je toe moet slaan met de WII4Y. Bij mij staat de WII4Y voor dit artikel in de kop. Bewust. Want dat verhoogt de kans dat je de rest ook wilt lezen.

Bij een presentatie werkt dit net zo. Maak dus niet de fout door je verhaal keurig op te bouwen alsof het een spannende boek of film is waarbij de clue van het verhaal pas aan het einde duidelijk wordt. Als je presenteert, vertel je dus eerst de clue en pas daarna ga je de clue uitleggen. Dus wil je interactie? Begin met de WII4Y.

---

Dit is de derde  aflevering uit een serie van 10 over hoe je meer interactie creëert. In de  posts verkent Van Rooij  welke technieken zijn in te zetten. Eerder verschenen:

1. 
2. 

Serge van Rooij is partner bij Bex*communicatie.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in