Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer consumeren!

Is marketing nu het probleem of de oplossing? Die vraag zoemt door de kamer waar we met een aantal marketeers praten over het belang van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over de kansen die dit biedt voor ‘het vak’. Een vak dat tegenwoordig omarmt wordt door veel disciplines in bedrijven en niet meer het alleenrecht is van de afdeling marketing. Zijn we verantwoordelijk voor de enorme stijging in productiviteit van de afgelopen 50 jaar? Komt dit doordat marketingkennis breed verankerd is in organisaties en accepteren wij dat de productiviteit in een aantal branches zo intensief is geworden, dat we accepteren dat onze kleding met vergif wordt geproduceerd, dat de grondstoffen die we uit de aarde zijn gaan halen in snel tempo verdwijnen en dat onze voeding vol zit met conserveringsmiddelen, waarvan we de lange termijn effecten nog onvoldoende kennen…..? Toch is het voor marketeers ook lastig om de feitelijke misstanden te benoemen en te bevatten. Wij zijn nu eenmaal niet opgeleid als natuurwetenschapper, voedingsdeskundige of techneut.

related partner content for mobile comes here

De afgelopen jaren ben ik mij gaan verdiepen in dit soort vragen en gaan zoeken naar de antwoorden. Wat betekent maatschappelijk verantwoord ondernemen voor een marketeer? Wat betekenen groene claims voor de onderbouwing daarvan? In welke gevallen kun je daar waarde mee creëren en in welke gevallen waarde mee vernietigen? Gelukkig sta ik niet alleen in het zoeken naar de antwoorden. Er is een steeds groter leger marketeers dat zich realiseert dat duurzaamheid impact heeft op ons vak. Op onze rol en dat wij als marketeers ook het verschil kunnen maken. Dat we deel zijn van de oplossing. Bijvoorbeeld door naar de productieketen te kijken, door nieuwe samenwerkingspartners te zoeken, door de social brand equity te berekenen en door nog steeds veel naar consumenten te kijken. Want één ding wordt steeds duidelijker: consumenten willen schuldvrij blijven consumeren en het is onze taak ze te verleiden tot het kopen van het betere alternatief. Die taak neem ik graag op mij. Jij ook?

Dit is een posting van Sandra Horlings - Wonderwings
Onder NIMA vlag zijn we met een aantal marketeers een beweging (event, onderzoek, publicaties, educatieprogramma) gestart voor de nieuwe marketeer. En willen we inspiratie bieden voor marketeers die succesvol zaken willen doen en hun steentje bij willen dragen in/aan een betere wereld. Marketing, innovatie en duurzaamheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Via deze blog willen we in de aanloop naar het event New Buzz interviews posten, maar ook mensen uitnodigen ons te laten weten welke vraag hen het meeste bezig houdt. Ook zijn we op zoek naar inspirerende mensen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in