Overslaan en naar de inhoud gaan

Marktaandeel huismerk stijgt slechts licht

Iedereen (lees: de A-merkfabrikanten) schreeuwt dan wel moord en brand, maar het marktaandeel van de huismerken in de Nederlandse…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de maanden januari, februari en maart is het huismerkaandeel met 1 procent gestegen. Tot een totaal van 18,3 procent in vergelijking met het eerste kwartaal in 2004. In landen als Engeland zit men al tijden op 30 procent voor de huismerken.

related partner content for mobile comes here

Dat blijkt uit de jongste cijfers van onderzoeksbureau , die in de Levensmidddelenkrant worden aangehaald. Commercieel directeur Han Eisma van ACNielsen vindt de stijging ook niet schokkend.
'Als je ziet wat supermarkten sinds de prijzenslag hebben geïnvesteerd in huismerken is een stijging van 1 procent in één jaar tijd niet veel.`

Binnen diepvries nam het marktaandeel huismerken het sterkst (met 1,4 procent) toe. Het aandeel van vers is met 32,6 procent nog steeds het grootst.

De omzet van Albert Heijn bestaat momenteel voor meer dan de helft uit private labels. Ook bij Laurus is het huismerkaandeel groot, Super de Boer-huismerken halen 30 procent van de omzet binnen.

Andere supermarktorganisaties breiden het belang van het huismerk ook uit de komende tijd. Prisma plaatst meer producten onder de diverse Sligro-merken in de schappen, terwijl het Markant-merk met 50 producten uitbreidt tot 400 stuks. Het marktaandeel van A-merken daalde in de eerste acht maanden van 2004 met 1,4 procent tot 65,3 procent.
Het aandeel zegt alleen niets over de winstgevendheid van de A-merken. De marges lijken wel behoorlijk geslonken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in