Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketing hit Galatasaray, genaamd Sneijder

Afgelopen week was te lezen dat Galatasaray met de komst van Sneijder een verkoop van dertig duizend shirts verwachtte, enkel in de eerste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Of het sportief goed gaat uitpakken moeten we dus nog maar bezien, maar Marketing technisch heeft het in ieder geval al zijn vruchten afgeworpen. Nu al heeft het aantrekken ervoor gezorgd dat Galatasaray en hiermee zelfs het Turkse voetbal internationaal meer op de kaart wordt gezet. En dat voor “slechts” een bedrag van 7,5 miljoen, waar dus alweer voor 2,6 miljoen aan shirts van over de toonbank zullen gaan. De komst van Sneijder zal ook zorgen voor openingen van andere topspelers. Naar verluidt komt bijvoorbeeld Drogba.

related partner content for mobile comes here

Dus het voetbal zal aantrekkelijker worden, meer voetbalkaarten zullen verkocht worden, kijkcijfers zullen toenemen en als dan ook nog sportief gezien goede resultaten worden geboekt. Kan het zomaar zijn dat het Turkse voetbal sportief en commercieel gezien in de lift zit.

Als Nederlander is het ook mooi om te zien wat een andere Nederlander teweeg kan brengen, daar ben ik wel chauvinist genoeg voor. En dat ik mijn verhaal begin met de verkoop van shirts heeft ook te maken met het feit dat ik dat juist interessante materie vind. Zo zagen we ooit de speler Beckham aangetrokken worden door Real Madrid voor 30 miljoen, terwijl zijn shirt verkoop het eerste jaar alleen al 42 miljoen opbracht. Je zou haast denken dat het Marketing technische aspect hier nog belangrijker was dan de sportieve plicht die Beckham had. Ja voetbal is dus marketing. Misschien kunnen wij marketeers dan ook wel mee gaan scouten voor voetbalclubs.

Overigens betekent dit ook dat je sportieve visie dan ook terug zou moeten komen in de Marketing. In Nederland, ondanks dat we ons niet snel gek laten maken, kunnen we hier nog wel wat slagen maken. Ik pak weleens een wedstrijd van Ajax in de Arena en daar viel mij op dat in de etalage van de supporterswinkel allemaal shirts van Sigthorsson werden getoond. Vanuit twee oogpunten is dit eigenlijk erg opmerkelijk. Deze speler heeft nog maar minimaal gepresteerd bij Ajax wegens blessureleed, en de visie van Ajax is om de jeugd een kans te geven. Daarnaast benadrukt het nog maar eens waar de zwakte binnen Ajax ligt momenteel, namelijk in de spits. Ik kan me toch niet voorstellen dat dit shirt nu als warme broodjes over de toonbank gaat. Mijn voorstel aan de nieuwe Marketing directeur, Edwin van der Sar, zal dan ook zijn om ook in de etalage de jeugd een kans te geven of het anders toch misschien weer eens proberen met een shirt van Sneijder.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in