Overslaan en naar de inhoud gaan

(Gastblog) Big Data. Small Data. Big repercussions…

Door Ed Peelen, kerndocent Klantgericht Management bij Nyenrode en mede-oprichter van ICSB Marketing en Strategie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Big Data zijn hot. Er zijn echt mensen mensen die 'Data Scientist' hebben uitroepen tot het meest sexy beroep van de 21e eeuw. En IBM’s won de populaire Amerikaanse kennisquiz Jeopardy. We kunnen er dus niet meer omheen.

related partner content for mobile comes here

Data uit verschillende bronnen zijn makkelijker dan ooit samen te brengen en de technologie is er om met natuurlijke taal die gegevens te ontsluiten. En de vragen die je hebt, te beantwoorden. Het klinkt eenvoudig; het potentieel gigantisch. We krijgen een rijker, menselijker, actueler beeld van de consumenten. Je weet met wie ze zijn, waar ze zijn, wat ze willen en doen…

Twee voorbeelden:

De digitale krant kan op maat worden opgemaakt op basis van de gegevens in het CRM systeem en is nog verder te personaliseren en actualiseren met gegevens vanuit Facebook, Twitter, et cetera. Het is een weg die een Amerikaanse krantenuitgever is ingeslagen.

De customer journey van een vliegreiziger is nog verder te veraangenamen. KLM Air France maakt hiertoe onder andere gebruik van webcare, Meat & Seet (naast wie wil je zitten in het vliegtuig) en i-pads die steward(es)s(en) gebruiken met Facebookprofielen van hun gasten.

Data is ook te gebruiken voor andere doeleinden dan het bedienen van de huidige markt en klanten. Data zijn resources, die ook op andere manieren zijn te exploiteren. Allerlei gegevens van klanten van een schadeverzekeringsmaatschappij zijn ook te benutten richting bijvoorbeeld schadeherstellers, de producenten van de auto’s, de woningbouwers en dergelijke. Het zijn nieuwe markten die met nieuwe prijsmodellen zijn te bewerken.

In een hype-fase is het aantrekkelijk het potentieel te zien van de nieuwe ontwikkeling; diegenen die wijzen op de problemen, worden vaak in de hoek gezet ‘van oude denkers en doeners’. Maar soms loont het ook alvast voorbereid te zijn op de tegenslagen die nog komen gaan.

Ondanks de positieve rendementscijfers die ook worden getoond; ondernemen met data leidt tot hogere productiviteit en winsten. Maar vraagt wel om oplossingen voor oude vraagstukken, die misschien nu heel klein lijken. De Small Data Issues.
Zo blijft het belangrijk te beschikken over unieke, correcte stamgegevens; hoe kun je anders een compleet profiel opbouwen?

Ook moeten we weten welke definities en omschrijvingen schuil gaan achter de cijfers, teksten en zelfs beelden.

Is de klantwaarde berekend over de periode van een jaar; en: welke kosten en inkomsten zijn gealloceerd?

Wat betekent het dat iemand zegt: ‘Goed gedaan…’ Is het oprecht gemeend of is het een cynische opmerking? Duidt de glimlach op iemands gezicht echt op vrolijkheid?

Maar zelfs als het datavraagstuk is opgelost, zal de organisatie ingericht moeten zijn om de ontwikkeling en exploitatie ervan te regelen:
- Heeft de organisatie de juiste talenten en middelen om de data te ontginnen?
- Worden deze resources ook strategisch en operationeel ingezet en aangestuurd?
- Is het ondernemerschap er om de data ook buiten bestaande paden te benutten?
- En: wordt op de juiste wijze met de privacy van de gegevens omgegaan.

Het vraagt uiteindelijk om een gestructureerde aanpak.

Wie meer wil lezen over dit onderwerp; in de Harvard Business Review van 2012 is een .

is kerndocent Klantgericht Management Nyenrode en mede-oprichter van ICSB Marketing en Strategie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in