Overslaan en naar de inhoud gaan

Geeft jullie B2B marketing afdeling ook regelmatig een sneeuwpop cadeau?

Nederland geniet van een dik pak sneeuw. De huidige witte wonderwereld verleidt tot een lange wandeling, sneeuwballen gooien of het bouwen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

IJskoude prospects
Helaas leveren B2B marketeers ook na de winter immers te vaak een spreekwoordelijke sneeuwpop aan hun collega’s van sales. In de vorm van ijskoude prospects die niet of te weinig voldoen aan de samen netjes gedefinieerde doelgroep en prospect profielen.

related partner content for mobile comes here

Zwart gat
Te vaak is er dan ook sprake van een ijzige kou tussen beide disciplines. Een kloof, of zwart gat (lead black hole) zelfs. Ten onrechte: beide disciplines hebben elkaar steeds meer nodig om op korte en langere termijn het verschil samen te maken.

Kijken en vergelijken in B2B
In veel business-to-business markten is er niet alleen sprake van krappe budgetten maar ook van steeds meer zelfstudie bij prospects. Men wil graag eerst zelf rondshoppen op internet en aanbevelingen ophalen bij collega’s, relaties en vrienden. En pas in de slotfase van hun eigen koopproces in contact treden met een salespersoon van vlees en bloed.

Momenten van de Waarheid
Google noemt deze fase ook wel het ZMOT/ Zero Moment Of Truth. Dat Nulde Moment van de Waarheid gaat vooraf aan de door P&G enkele decennia geleden gelanceerde concept van het eerste moment van de waarheid (koop) en tweede (de feitelijke gebruikservaring). Zaak om juist dan al ;in de binnenzak van je prospect&;">'in de binnenzak van je prospect' te komen. Op zijn of haar smartphone wel te verstaan (of iPad danwel andere tablet, dat voorbeeld van de binnenzak kun je letterlijk nemen, maar mag je ook iets ruimer zien!).

B2B Lead Nurturing
Zaak voor marketeers om in de fase voor het traditionele verkoopproces maximaal waarde te leveren. Door te sturen op kwantiteit: het genereren van voldoende leads. En zeker ook op kwaliteit: het optimaal kwalificeren en opwarmen van deze prospects. Dat kan deels geautomatiseerd, hoe ‘koud’ dat voor sommige business managers ook klinkt. Marketing automatisering levert daarin een ondersteunende bijdrage via oplossingen als Eloqua, Marketo, Sitecore of HubSpot. Meer fundamenteel dient oog te zijn voor het inrichten van het lead nurturing proces en de vaardigheden die inbound marketing aan een B2B organisatie stelt. De laten in de aanloop naar morgen en overmorgen zien hoe 't niet moet wat mij betreft.

Daarom pleit ik hier voor dooi. Dooi tussen sales en marketing bedoel ik dan, want dit weer hoort gewoon bij een goede Hollandse winter.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in