Overslaan en naar de inhoud gaan

Logo Innocent onder vuur

Het Europese merkenbureau OHIM heeft de registratie van het logo van Innocent ongeldig verklaard. Het merk achter de vruchtendrankjes gaat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Schets van Deepend (1999; links) en het logo van Innocent (rechts)

related partner content for mobile comes here

Dit ontdekte het Nederlandse merkenbureau Chiever, dat juridisch advies geeft aan bedrijven. Volgens de Cancellation Division van OHIM is niet Innocent of moederbedrijf Fresh Trading eigenaar van het logo, maar Deepend, dat het in 1999 voor Innocent ontwierp. Deze uitspraak vond al in november 2012 plaats, maar werd pas kort geleden bekend. Innocent heeft op 14 januari beroep aangevraagd.

Een woordvoerder van Innocent in Londen bevestigt dat het bedrijf in hoger beroep is gegaan. ‘We hebben er vertrouwen in dat we het recht aan onze kant hebben’, reageert Innocent aan de telefoon. ‘Het besluit van OHIM is gebaseerd op de Europese wetgeving. De Britse wet staat aan onze kant.’

Afkopen
Bas Kist, partner bij Chiever, weet dat het Britse copyright anders in elkaar steekt. Toch denkt hij dat Innocent geen risico’s zal nemen. ‘Ik zou kijken of je niet toch wat met de andere partij kunt regelen’, adviseert hij Innocent. ‘Je weet nooit honderd procent zeker of je het beroep wint. Dat geldt ook voor de andere partij, dus die heeft er ook belang bij om de zaak af te kopen.’

Innocent zegt nog geen plannen te hebben als het ook het hoger beroep verliest. ‘Dat zijn zoveel mitsen en maren. We zijn er gewoon zeker van dat we in ons recht staan’, aldus de woordvoerder.

Handtekeningen
De uitspraak van OHIM is o.a. gebaseerd op het feit dat er geen handtekeningen staan onder de overeenkomst over de auteursrechten. De oorspronkelijke ontwerper van het logo lijkt niet meer betrokken bij de zaak. Na een faillissement van Deepend in 2001 zijn de rechten door iemand anders gekocht en later weer doorverkocht aan een bedrijf met de naam Deepend Fresh Recovery.

Volgens Kist lijkt de zaak sterk op die van in 2011. Net als Innocent had de apothekersketen de auteursrechten van het logo nooit laten vastleggen en kreeg het een conflict met de ontwerper. De zaak is uiteindelijk door Mediq afgekocht voor naar het schijnt meer dan een miljoen euro.

Dat laat zien dat de zaak een belangrijke boodschap uitzendt, vindt Kist. ‘Bij de creatie van een logo is er een goede sfeer en denk je nog niet in ruzies. Maar auteursrechten worden niet automatisch overgedragen met de betaling voor het logo. Duidelijke afspraken zijn heel belangrijk: leg met handtekeningen vast wie de rechten krijgt.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in