Klacht kaboutercampagne Dutchtone ongegrond


Onder de klagers bevonden zich boze lilliputters, bezorgde ouders en zedenmeesters die een link trokken naar de moord op Pim Fortuyn. Maar de RCC acht het spotje niet in strijd met de goede smaak. ‘Het optreden van de als kabouters verklede mensen is dermate vergezocht en zo duidelijk humoristisch bedoeld, dat voor het gemiddelde publiek, onder wie kinderen, duidelijk is dat iedere relatie met de werkelijkheid ontbreekt', luidt het oordeel. De commissie vindt ook niet dat het filmpje nodeloos kwetsend voor kleine mensen is, of dat het aanzet tot geweld. Dutchtone is blij met de uitspraak, maar heeft nog niet besloten het spotje weer uit te gaan zenden. ‘We hebben de reclame al voor de uitspraak van de buis gehaald uit respect voor onze klanten', aldus een woordvoerder. ‘Wij zien geen reden om dit besluit nu terug te draaien.’ Het telefoniebedrijf wacht eerst een eigen onderzoek af naar het bereik en de effecten van het spotje op de beoogde doelgroep. In de commercial belaagt een groep gewelddadige kabouters in een pretpark een gezin omdat de familie naar de mening van de kleine mannetjes niet genoeg heeft betaald. De lilliputters hakken met houwelen op de auto in en dreigen de wagen zelfs in brand te steken. De boodschap die Dutchtone met het filmpje wil uitdragen, is dat abonnees bij de telefoonprovider niet voor plotselinge kosten komen te staan (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid