Overslaan en naar de inhoud gaan

Klacht kaboutercampagne Dutchtone ongegrond

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft alle klachten over de reclamespot van Dutchtone ongegrond verklaard. Er waren enkele honderden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onder de klagers bevonden zich boze lilliputters, bezorgde ouders en zedenmeesters die een link trokken naar de moord op Pim Fortuyn. Maar de RCC acht het spotje niet in strijd met de goede smaak. ‘Het optreden van de als kabouters verklede mensen is dermate vergezocht en zo duidelijk humoristisch bedoeld, dat voor het gemiddelde publiek, onder wie kinderen, duidelijk is dat iedere relatie met de werkelijkheid ontbreekt', luidt het oordeel. De commissie vindt ook niet dat het filmpje nodeloos kwetsend voor kleine mensen is, of dat het aanzet tot geweld. Dutchtone is blij met de uitspraak, maar heeft nog niet besloten het spotje weer uit te gaan zenden. ‘We hebben de reclame al voor de uitspraak van de buis gehaald uit respect voor onze klanten', aldus een woordvoerder. ‘Wij zien geen reden om dit besluit nu terug te draaien.’ Het telefoniebedrijf wacht eerst een eigen onderzoek af naar het bereik en de effecten van het spotje op de beoogde doelgroep. In de commercial belaagt een groep gewelddadige kabouters in een pretpark een gezin omdat de familie naar de mening van de kleine mannetjes niet genoeg heeft betaald. De lilliputters hakken met houwelen op de auto in en dreigen de wagen zelfs in brand te steken. De boodschap die Dutchtone met het filmpje wil uitdragen, is dat abonnees bij de telefoonprovider niet voor plotselinge kosten komen te staan (ANP).

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in