Overslaan en naar de inhoud gaan

CRM is geen wondermiddel

Klanten beter leren kennen om ze beter te bedienen en dus meer winst maken. Oftewel: installeer de juiste software en je krijgt de juiste…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

CRM is ontstaan uit de toenemende beschikbaarheid van informatie over klanten. Alle interacties, aankopen en telefoontjes laten immers elektronische sporen na. In principe draait CRM om het bijeenbrengen van deze informatie, die verspreid door de onderneming aanwezig is. De verzamelde informatie wordt vervolgens aangeboord om een gedifferentieerde (gepersonaliseerde) aanpak in te voeren.

related partner content for mobile comes here

Het aantal aanbieders van CRM-instrumentarium is inmiddels aanzienlijk. Naast (niche)consultants gaat het vooral om software-aanbieders, met aparte programma’s voor verschillende CRM-taken, zoals sales force automation, loyaliteitsprogrammabeheer, customer care of business intelligence.

Ondanks de overvloed aan leveranciers en producten haalt 55-70% van de CRM-toepassingen de doelstellingen niet. Daarvoor zijn talloze redenen: programma’s blíjven afhankelijk van de gegevenskwaliteit (die vaak onvoldoende is); de terughoudendheid om klanten al in de productontwikkelingsfase te benaderen; weerstand tegen het ‘Big Brother’-gevoel; afschrikwekkend veel toeters en bellen op programma’s; en vooral de organisatie van de onderneming, die nog moet evolueren van product- naar klantgerichte marketing. Daarbij werkt CRM alleen als alle functies er nauw bij betrokken zijn, en zijn klanten veeleisender geworden.

Een CRM-systeem kan echter ook té goed werken. Klanten willen wel herkend en erkend worden, maar niet bespioneerd. Commercieel beleid mag ook weer niet té persoonsgebonden worden gevoerd.

< SIZE=1>Bron: trends<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in