Overslaan en naar de inhoud gaan

Is een Q&A de beste publieke verdediging?

Een klassieke communicatiecase: wat te doen als de vlam in de pan slaat? Snel openheid van zaken geven en het verhaal vertellen zou ik…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een klassieke communicatiecase: wat te doen als de vlam in de pan slaat? Snel openheid van zaken geven en het verhaal vertellen zou ik zeggen. Maar het duurde bijna twee weken tot vandaag (28 november) om uiteindelijk op de tekst en uitleg te vinden. Dat gebeurt allereerst met een stroomschema van inkomsten en bestedingen, en vervolgens een Vraag en Antwoord document.

related partner content for mobile comes here

Zo'n financieel overzicht laat wel zien hoe de geldstromen lopen, maar geeft geen antwoord op de vragen van Nieuwsuur. Tegelijkertijd laat het bijvoorbeeld ook zien dat de personeelslasten voor iets meer dan 8 fte 1,5 miljoen euro bedragen. En dat zorgt op Twitter gelijk weer voor verontwaardigde reacties: "Zijn daar vacatures? 2,3 mln overhead voor 8,5 fte???" Wat me verder opvalt is dat er weliswaar op boekhoudkundige wijze verantwoording wordt gegeven voor de periode 2006-2010, maar dat er geen aandacht wordt besteed aan feitelijk behaalde resultaten (in termen van bewustwording, nieuwe inzichten, overwinningen in de strijd tegen borstkanker). Het vraag- en antwoorddocument vervolgens kan wellicht handzaam zijn voor de mensen die de pers te woord staan, maar veel van de vragen eerder bij over twijfel over pink ribbon, dan dat ze bijdragen aan het herstel van vertrouwen. Bijvoorbeeld: " Vraag 13. In Amerika staat het roze lintje op allerlei producten waaronder ‘fast food’ van KFC, hoe kan dat? Antwoord: "Dat kan inderdaad niet. Een campagne in samenwerking met KFC bijvoorbeeld is in Nederland ondenkbaar. (...)"

Bij de vraag hoe het nou komt dat iedereen het beeld heeft dat pin ribbon gericht is op wetenschappelijk onderzoek luidt het antwoord: "Dit beeld is ontstaan door de enorme bekendheid van het roze lintje en een bepaald algemeen verwachtingspatroon bij het grote publiek. Het is begrijpelijk, maar het beeld klopt niet." Hmm als Pink ribbon zelf vindt dat dat beeld niet klopt, waarom moet er dan een Nieuwsuur aan te pas komen om dat te zeggen?

Mijn advies: laat mensen zien en horen die achter de aanpak en doelen van Pink Ribbon staan, en toon concreet je bijdragen en resulaten, want op deze manier ga je het volgens mij niet redden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in