Overslaan en naar de inhoud gaan

Noodzakelijke cijfers voor je internetmarketingplan (I)

De jaarlijkse ronde van marketingplannen komt er weer aan. Helaas kunnen we niet aan Sinterklaas vragen om ons er één cadeau te doen. Om…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De jaarlijkse ronde van marketingplannen komt er weer aan. Helaas kunnen we niet aan Sinterklaas vragen om ons er één cadeau te doen. Om je wat werk te besparen zet ik dit jaar de belangrijkste cijfers voor je digitale marketingplan op een rij. Dit is deel 1: internet penetratie en gebruik, Nederland en andere landen. Hierna volgen twee delen: cijfers over marketingbudget en getallen over social media. Met deze drietrapsraket kun je weer het gesprek aan over je internetbestedingen. De meeste gegevens komen van het deep web. De linkjes staan er daarom bij.

related partner content for mobile comes here

Wie zijn er in Nederland actief op internet?
Bijna iedereen: 95% van alle Nederlanders heeft toegang tot internet. Slecht vertegenwoordigd zijn de 65+-ers: hiervan is ‘slechts’ 75% actief. Mensen met een laag inkomen of een lage opleiding hebben wat minder toegang tot internet: in beide groepen heeft 90% toegang.
Je kunt toegang hebben tot internet, maar dat betekent niet dat je ook internet gebruikt. In de praktijk valt dat erg mee: 95% van alle Nederlanders heeft de afgelopen 3 maanden het internet gebruikt. Van deze groep is 84% vrijwel dagelijks te vinden op het web. 14% werkt niet dagelijks maar toch wel één keer per week met internet. Dat doet men het liefste thuis (99%) of op het werk (50%). Ook bezoeken we internet wel eens bij iemand anders (22%), op een onderwijsinstelling (19%) of ergens anders (10%). Een kleine groep Nederlanders heeft géén toegang tot internet (5%). De voornaamste reden dat mensen géén toegang tot internet hebben, is dat ze dit niet willen / omdat het ze niet interesseert. Slechts 1% van de Nederlandse huishoudens geeft aan dat ‘financiële redenen’ de oorzaak zijn dat zij niet op internet actief zijn.
De bron van deze cijfers is het cbs. Zie:

Welke verbinding (breedband, adsl, mobiel internet) gebruikt men?
Het CBS geeft aan dat in 2011 83% van alle internetters in Nederland een breedband verbinding heeft. 10% heeft dat niet. De overige 7% zijn mensen die niet internetten en een afrondingsprocent. Als we willen weten wat voor soort breedband men heeft, dan moeten we kijken naar 2010. Cijfers voor 2011 zijn er (nog) niet. Bij de niet-breedbandverbindingen heeft 2% een analoog modem, 2% isdn en 2% mobiele telefoon, wap of gprs. De wel-breedbanders zijn als volgt verdeeld: 56% adsl en 31% kabel. Zie: http://bit.ly/vtgCUS

En wat doen we op internet?
Volgens het CBS zijn we vooral op internet om te communiceren, informatie te zoeken en te bankieren. Het nieuws raadplegen, ons vermaken en kopen en verkopen spelen ook een belangrijke rol. Als je aan mensen vraagt wat zijn in de afgelopen drie maanden hebben gedaan, dan zie je de percentages uit de figuur.
De link is deze:

Hoe zit het in Europa en de rest van de wereld?
Internet world stat geeft eenvoudig en snel cijfers over internetgebruik wereldwijd én in Europa. De cijfers zijn minder hard dan die van het CBS maar geven wel een duidelijke richting aan. In geheel Europa heeft 58% van de mensen toegang tot internet. De internetpenetratie is zeer hoog in landen zoals Zweden, Noorwegen, Finland, Ijsland en Denemarken. Kennelijk geldt dat een noordelijke ligging het internetgebruik stimuleert. Frankrijk en Spanje, Uk en Duitsland doen ook aardig mee. In landen zoals Griekenland, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije en Roemenië is het internetgebruik (nog) laag. Kijk voor de exacte cijfers op de volgende link:

Mirjam Broekhoff is freelance onderzoeker en schrijver: dol op taaie kost met veel cijfers en feiten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in