Overslaan en naar de inhoud gaan

Tweet of niet?

Wie niet aanwezig is op de bekende sociale media-kanalen telt niet mee. Want hoe kun je je klanten goed te woord staan en inspelen op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sommige verwachtingen komen wel uit. Zo blijkt uit het dat internet veruit het belangrijkste kanaal is voor het boeken van een vakantie. Zowel in de oriëntatie- als transactiefase gaat het overgrote deel van de boekers online op zoek. Vergelijkingssites, websites van reisbureaus en consumentenorganisaties worden volop geraadpleegd. Maar bijna niemand lijkt sociale media te raadplegen. Er is nog geen consumentenvoorkeur voor social media, zo concludeert ook branchevereniging voor dialoloogmarketing op basis van haar meest recente .

related partner content for mobile comes here

Weinig effect
In de oriëntatiefase maakt nog geen 3 procent van de internetters gebruik van Facebook, Twitter en andere social media. De reden hiervoor? Respondenten noemen ‘de geringe betrouwbaarheid van sociale media’ als belangrijkste oorzaak. In de aftersales-fase, hét moment om eens fijn je hart te luchten over alles wat er mis ging tijdens je vakantie, is de rol van social media iets groter. Slechts 6 procent van de respondenten had klachten over de laatste boeking, 23 procent daarvan heeft deze gedeeld via social media. Maar aangezien sociale media niet gebruikt worden in de oriëntatiefase, heeft dat waarschijnlijk weinig effect op de boekingen.

Sneeuwbal
Kunnen we hieruit concluderen dat sociale media overschat worden als kanaal in de reisbranche? Ik denk het niet. Vooral omdat de impact van aandacht via sociale media ongekend groot kan zijn. Het is helemaal afhankelijk van de afzender (BN’er, autoriteit?) en de inhoud van het bericht. Als via Twitter laat weten dat Saint Tropez dé vakantiebestemming van 2012 is, kunnen we extra boekingen naar de Franse badplaats verwachten. En als zich negatief uitlaat over een vakantiepark op de Waddeneilanden zal het aantal boekingen daar drastisch inzakken. Bovendien kan het sneeuwbaleffect door retweeten en doorsturen en kopiëren van berichten enorm zijn. Vooral doorgaan dus, met aandacht besteden aan vragen en opmerkingen die binnenkomen via sociale media. Maar vergeet ondertussen de andere kanalen niet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in