Overslaan en naar de inhoud gaan

De marketeer gaat op reis (Deel 5)

De marketeer gaat op reis en neemt mee: toekomstperspectief! De wereld staat op zijn kop maar heel veel bedrijven leven nog in de 20e…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De marketeer gaat op reis en neemt mee: toekomstperspectief! De wereld staat op zijn kop maar heel veel bedrijven leven nog in de 20e eeuw. Ze leiden hun bedrijf op directieve wijze, zetten product of dienst centraal in plaats van de mens, leven in de illusie van de maakbaarheid en marketing is onderdeel van deze illusie geworden. “Weet je, achteraf gaan we deze crisis als revolutie zien”, aldus . Op 12 januari a.s. is hij een van de storytellers tijdens het event.

related partner content for mobile comes here

Netwerkbedrijf
Edwin: “De illusie van maakbaarheid is iets wat we moeten leren loslaten in bedrijven. Zoiets als planning bestaat niet. Zaken lopen vaak door elkaar heen en pas achteraf kun je het proces vaststellen in plaats van vooraf. Bedrijven hebben processen altijd als gecompliceerd gezien, maar je hebt een holistische blik nodig om te onderkennen dat we in netwerken gaan samenwerken. De wereld wordt eerder complexer mede door de technologische vooruitgang. We zitten nu midden in de overgangsfase naar de netwerkeconomie.” Edwin begeleidt bedrijven bij de transitie van een hiërarchisch geleid bedrijf naar een netwerkbedrijf. Daarnaast verzorgt hij workshops en masterclasses over nieuw organiseren (organisatie3.0) en pleit hij met zijn bedrijf voor ondernemerschap in organisaties.

Holistisch
“Eigenlijk is er in korte tijd veel gebeurd. Je ziet machtsstructuren verdwijnen, de boel staat op zijn kop. Marketing moet juist nu al zijn vakmanschap inzetten en zich de vraag stellen hoe klantwaarde te organiseren. Dit is best lastig want al een eeuw lang staan systemen centraal en mensen worden in het systeem gepropt. Nu komen mensen – en dus klanten – centraal te staan. Marketing wordt gezien als een functie, maar zou eerder holistisch moeten worden ingezet. De tools die bedrijven in handen hebben binnen deze veranderingen zijn nog uit het industriële tijdperk. Organisaties raken stuurloos en varen mee op een wilde rivier”, verklaart Edwin. Met de klant centraal stellen, bedoelt hij zeker niet dat de klant koning is. Volgens hem impliceert dat de weg van afhankelijkheid en de minste weerstand. Organisaties moeten meepraten in plaats van meedenken met de klant en vragen stellen. Dit doe je door ondernemerschap te tonen.

Toekomstperspectief
Edwin schetst duidelijk het beeld dat oude hierarchiëen aan het afbrokkelen zijn. Ik kom regelmatig organisaties tegen die dit inzicht hebben en inzien dat de wereld verandert. Er zijn zelfs bedrijven die beseffen dat veel functies naar aanleiding van de veranderingen zullen verdwijnen. Misschien zelfs de functie van marketeer! Een bedrijf als is ook succesvol zonder. Hoe zit dat? Edwin:“We hebben marketeers nog wel nodig, maar wel die toekomstperspectief bieden. Het is belangrijk om aangehaakt te zijn in een veranderende wereld. Daarom is aansluiten bij het event zo essentieel. Ze zitten soms klem in traditionele omgevingen waar men zich niet kan voorstellen dat bedrijven als Facebook en Google met gemak, en waarschijnlijk ook met veel succes, een bank kunnen beginnen. Het bedrijf dat zich het gemakkelijkst zal aanpassen aan de veranderingen zal overleven. Traditionele bedrijven zetten marketing om stakeholders uit te melken en ontkennen daarmee de realiteit. Vaak doen ze dit op aandringen van shareholders die menen kapitaal en mensen te bezitten, terwijl er zoveel in en rondom het bedrijf gebeurt waar ze geen vat op hebben. Ze zijn in bezit van een luchtbel, meer niet.”

Het event: 12 januari 2012

Hieronder een video van Edwin van de Bree over zijn deelname aan het Give Marketeers A Break event:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in