'Consument wil online én offline winkelen'
De stijgende tendens van puur online kopen is niet meer. Consumenten willen zowel een fysieke als online winkel. Zij willen daarmee zelf bepalen wat ze waar, wanneer en hoe kopen. Cross channel retail is dé toekomst, zo voorspellen ABN Amro en CBW Mitex in hun sectorrapport over retail.
Hoewel de online verkoopcijfers nog steeds spectaculair zijn, moeten retailers volgens ABN Amro de offline kanalen zeker niet vergeten. Echt onderscheidend kun je volgens de bank namelijk vooral zijn in een ‘stenen’ winkel. Ook moeten retailers en fabrikanten meer en meer gaan samenwerken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisIn 2015 is cross channel retail verantwoordelijk voor 54,1% van de verkopen. De online kopers van dit moment geven aan de fysieke winkel meer te gaan opzoeken. Hierdoor daalt het aandeel van pure online kopers van 10,4% naar 8,8%. De voorkeur voor uitsluitend online kopen is niet leeftijdsgebonden.
‘Onderscheidend zijn is vooral mogelijk in een fysieke winkel. Bij het online shoppen kiest de consument grotendeels voor gemak: shoppen wanneer je maar wilt, eenvoudig prijzen vergelijken. Maar in de fysieke winkel kun je het onderscheid echt ondergaan. Beleving en goed personeel dat deskundig adviseert zijn daarbij heel belangrijke factoren’, zegt sector banker retail Michel Koster.
Het brancherapport is hier te downloaden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid