Ter plaatse: PANL Plugged
Omhels de doe-het-zelf economie
door Pim Milo
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta
In een goed gevuld Pakhuis de Zwijger verzorgden PANL en FotografenFederatie voor de tweede keer een avondvullend programma over de toekomst van de fotografie.
Anders dan op 14 juli, toen menigeen na afloop huiswaarts ging met het beeld dat fotografie een heilloze weg was die de beoefenaars onafwendbaar naar een peilloos diepe afgrond voerde, ging deze tweede bijeenkomst over kansen en mogelijkheden.
Een vijftal sprekers geeft elk een onderhoudende presentatie die de 250 aanwezigen tot blije inzichten brengt. Elke spreker ingeleid met een pittige, gesproken column door spreekstalmeester Adriaan Monshouwer.
Ouke Arts, strategisch adviseur bij Thaesis, bijt het spits af. De digitalisering heeft de media veranderd, is zijn boodschap. De crowd is consument, producent en uitgever. Kansen te over in deze mediarevolutie. In rap tempo noemt hij een waslijst van disruptieve innovaties, van tablets, e-readers, gaming, cloud computing, RSS, deep web en intelligence agent tot e-learning. Arts' advies: laat je door de ontwikkelingen niet ontregelen, maar omhels de nieuwe mogelijkheden.
Deze toon wordt door de volgende spreker, Fred van der Ende (consultant nieuwe media), aangehouden. Ook hij is enthousiast over de mogelijkheden van de nieuwe media. De iPhone heeft de media-industrie op zijn kop gezet. Alle taken die de computer in ons leven inneemt - productie, netwerk, digitalisering, convergentie - komen in dat ene apparaatje bij elkaar. Dankzij de smartphone zijn sociale media populair, kunnen we overal en te allen tijde participeren. Van mediaconsumptie naar mediaparticipatie, van massamedia naar gepersonaliseerde media. Van der Endes advies: bouw apps, plaats een app op Facebook, zorg voor interactie, wees je de nieuwe media bewust. Denk erom de sociale media in te zetten. Gebruik Facebook, twitter, zorg dat je vindbaar bent. Fotografen zijn in sociale media nog veel te introvert.
Waren de eerste twee sprekers door de hoeveelheid technologische informatie voor enkelen misschien wat moeilijker te volgen, reclameman, uitgever en galeriehouder Roy Kahmann brengt de zaken in een nuchtere presentatie terug tot begrijpelijke proporties. Toch is zijn boodschap hetzelfde: wees ondernemer, zorg voor betere zichtbaarheid van je werk en omhels de nieuwe mogelijkheden. Digitaal drukwerk biedt betaalbare kansen voor het publiceren van een boek. Het is niet nodig om een dure site te bouwen, voor negen euro per maand huur je een mooie webmodule. Zet je werk op portfolio-sites als Viewbook. Blog: een eigen blog kost niets. Twitter. Plaats je portfolio - gratis - op Facebook. Niet door te linken, maar door je beelden low res op Facebook te zetten. Zorg dat je op de sociale media aanwezig bent, en wees in geen geval bescheiden.
Kahmanns lezing is verfrissend, praktisch, stimulerend en enthousiasmerend, zo blijkt ook uit de vele tweets die erover verzonden worden.
Na de pauze is de beurt aan Arpad Gerecsey, strateeg Social People, adviesbureau voor sociale media. Gerecsey schildert de situatie dat een fotograaf in de tijd dat die aan een opdracht werkt, uit het zicht is. Die tijdelijke onzichtbaarheid moet worden omgezet in permanente zichtbaarheid. En wel door Word of Mouth 2.0. Als voorbeelden van goed gebruik van sociale media noemt Gerecsey fotograaf Kadir van Lohuizen die van het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika naar Alaska reist en dagelijks verslag doet in een blog, op een site (www.viapanam.org) en via Twitter. En het Sochi-project (www.thesochiproject.org) van Rob Hornstra die dankzij sociale media zijn fotoprojecten vooraf gefinancierd krijgt en een interactieve band met zijn publiek onderhoudt.
De laatste spreker is Ellen de Lange-Ros, marktonderzoeker met een eigen bureau, Faxion die bovendien blogt onder de naam De Glazenwasser (www.faxion.nl/de-glazenwasser). Geld verdienen is makkelijker en leuker dan ooit tevoren als je snapt hoe nieuwe media werken, luidt haar betoog. Het gaat niet om de techniek, maar om de warme relatie met de klant. Zie jezelf als artiest, is haar advies. Een artiest met een fanclub. De Lange-Ros provoceert de zaal met haar uitspraak dat, als het haar lukt om met zoiets saais als marktonderzoek binnen een jaar een hechte fanclub met duizend leden op te bouwen, de aanwezigen met zoiets cools als mooie foto’s dat zéker moeten kunnen. Duizend fans op Facebook zijn genoeg om een gezond bedrijf te hebben. Maar, waarschuwt ze, als je het goed doet zou je wel eens meer fans kunnen krijgen dan je aankan.
Tegen middernacht ging ieder mentaal verfrisd zijns weegs. Buiten hing een dichte mist. Maar die kon het heldere zicht op een uitdagende toekomst onmogelijk versluieren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid