Is Bol.com voldoende gewapend tegen de komst van Amazon?


De geruchten dat Amazon in Nederland zou lanceren kwamen al vrijwel een jaar geleden op en de verwachting was toen dat dit in oktober 2012 zou gaan gebeuren. Ondanks enkele voortekenen (o.a. het aannemen van Nederlands personeel en het openen van een Nederlands Development Center) is het vervolgens erg stil gebleven rondom Amazon.
Toch kan er wel verwacht worden dat Amazon binnen afzienbare tijd Nederland zal betreden. De Nederlandse winkel zal zich in eerst instantie richten op de verkoop van Nederlandse en Engelse boeken, muziek, video’s en tv-series, dus niet direct op het volledige productaanbod van Amazon.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDeze lancering zal naar verwachting een grote impact hebben op de Nederlandse e-commerce markt. Dit kan aan één kant een positief effect betekenen, want de toetreding van een dergelijke grote speler kan de online verkoop in het algemeen stimuleren. Amazon is nu immers al de grootste Europese online retailer. Aan de andere kant zal dit uiteraard ook een verhoogde concurrentie opleveren voor de gevestigde (lokale) e-commerce spelers.
Concurrentie voor Bol.com
De grootste concurrentie vanuit Amazon lijkt, vooral vanwege de focus op mediaproducten, vooralsnog voor Bol.com te zijn. Bol.com ziet dit uiteraard zelf ook aankomen en is zich hier dan ook duidelijk op aan het voorbereiden.
Ten eerste doet Bol.com dit door diversificatie van het productaanbod, door van een mediawinkel uit te breiden naar een breed warenhuis. Bol.com heeft in de afgelopen jaren steeds meer productcategorieën toegevoegd. Dit begon met aan media verwante categorieën zoals elektronica, maar dit is in de loop der tijd steeds verder verbreed naar categorieën als speelgoed, wonen, mooi & gezond, baby en tuin & klussen. Door deze verbreding van het productaanbod probeert Bol.com in toenemende mate een one-stop shop voor consumenten te worden, vergelijkbaar met een online warenhuis als Wehkamp.
Ten tweede verhoogt Bol.com ook zijn service level. Zo zijn ze begonnen met het aanbieden van gratis verzending bij bestellingen vanaf 20 euro, is de klantenservice tegenwoordig 24/7 bereikbaar en kunnen artikelen gratis geretourneerd worden.
Ook heeft de overname door Ahold geleid tot betere logistieke services, zoals het aanbieden van pick-up en drop-off points in Albert Heijn filialen.
Door bovendien ook producten van derde partijen te tonen en aan te bieden kan Bol.com door consumenten in toenemende mate gebruikt worden als prijsvergelijker, een rol die Amazon al lange tijd vervult in de Verenigde Staten en die hen een behoorlijke versterking van de marktpositie heeft opgeleverd.
Voldoende toegevoegde waarde?
De vraag is of Bol.com door deze stappen zijn positie voldoende versterkt heeft om de concurrentie van Amazon aan te kunnen. De grote kracht van Bol.com zit echter natuurlijk ook in het feit dat zij als bekende en lokale speler een grote betrouwbaarheid hebben opgebouwd en een grote, trouwe klantendatabase hebben. Wat dat betreft heeft Bol.com een duidelijke voorsprong op Amazon als nieuwkomer. Naamsbekendheid en een klantendatabase zal Amazon echter ook snel kunnen opbouwen, maar de betrouwbaarheid en sympathieke uitstraling die Bol.com heeft als lokale speler zal voor Amazon wellicht lastiger te evenaren zijn.
Er zijn echter enkele vlakken waarop Amazon wellicht wel toegevoegde waarde zou kunnen bieden ten opzichte van Bol.com, waardoor Bol.com het toch moeilijk zou kunnen gaan krijgen. Door de internationale schaal waarop Amazon opereert zullen zij mogelijk in staat zijn lagere prijzen te hanteren dan andere spelers zoals Bol.com, gezien het schaalvoordeel dat zij kunnen realiseren bij onder meer de inkoop van producten. Ook kan Amazon op termijn een groter productaanbod gaan voeren dan Bol.com, aangezien zij in de Verenigde Staten bijvoorbeeld nog meer productcategorieën hebben. Denk aan kleding en schoenen, auto-onderdelen en levensmiddelen.
Daarnaast heeft Amazon in de Verenigde Staten bewezen erg goed te zijn in het creëren van lock-in bij haar klanten, waardoor klanten direct naar Amazon gaan als zij iets willen kopen en amper nog andere winkels overwegen. Dit doen zij onder meer door het aanbieden van services als het Prime abonnement, waarbij klanten gratis al hun bestellingen snel krijgen thuisbezorgd, toegang krijgen tot een database van duizenden films en tv-series die gestreamd kunnen worden en Kindle boeken kunnen lenen. Daarnaast heeft Amazon een breed aanbod aan cloud services, die ervoor zorgen dat Amazon voor veel Amerikaanse consumenten één van de meest gebruikte sites wordt.
Het zal dit jaar dan ook interessant worden om te zien wanneer Amazon daadwerkelijk live zal gaan in Nederland en welk effect dit zal hebben op de e-commerce markt in het geheel en op Bol.com in het specifiek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid