Ook als het warm is, wel blijven testen


Om me heen en bij klanten zie ik toch regelmatig hoe snel een e-mail gemaakt en verstuurd is, zonder goed te testen. Terwijl de meeste fouten echt te voorkomen zijn. Het grootste risico zit in: routinematige handelingen en daarmee geen goede test uitvoeren. Daarnaast is de aanname dat iets wat eerder werkte, nu ook wel weer zou werken een groot risico. Als je je als (e-mail)marketeer van deze twee punten bewust bent, voorkom je al 90% van de fouten.
Hieronder enkele voorbeelden van foutjes die ik regelmatig in mijn inbox zie of toegestuurd krijg (beroepsmatig ook wel aangemeld voor iets te veel e-mailings…). En enkele tips hoe de fouten te voorkomen zijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
- Subjectline is foutief. Vaak leeg, niet volledig, of er staat nog in: TEST, Volgt nog, Nog aan te maken, Bla, bla etc. Altijd goed controleren bij testen en NOOIT zomaar even snel iets er in zetten. Kans is aanwezig dat je vergeet dat er weet uit te halen.
- Links werken niet. Tja, dat had je moeten zien. Goed opletten dus en links altijd weer controleren. Ook als je vanochtend al alle links getest hebt, na een aanpassing weer al die links checken. Overleg ook binnen je organisatie om te weten wanneer bijvoorbeeld applicaties die in jouw e-mailing staan downtime hebben voor updates.
- Afmeldprocedure doet het niet. Ook een klassieker. Dit is een voorbeeld van er vanuit gaan dat iets wat eerder werkte, nu ook wel werkte. En hier geldt: helemaal testen. Dus niet alleen de link en zien dat je op landingpage komt, maar ook daadwerkelijk afmelden en kijken of registratie in database goed gaat. Volg het hele proces van afmelden.
- Personalisatie werkt niet/ klopt niet. Dit heeft ook te maken met datakwaliteit. Als je een voornaam gebruikt, controleer dan eerst hoe goed die gevuld is en dat daar niet initialen staan, niks staat, achternamen staan etc. etc.. Zeker wanneer ontvangers zelf velden kunnen invullen bij registratie is het zaak dit regelmatig te checken wat er wordt ingevuld.
- Opmaak niet goed weergegeven. De lastigste test en eentje die veel tijd kost. Want je moet de opmaak van je e-mail telkens testen op meerdere e-mailplatformen en het is aan verandering onderhevig. Wat nu in Gmail goed gaat, kan volgende week er weer anders uit zien. Test dus altijd in meerdere e-mailclients en dan vooral degene die in jouw adressenbestand veel voorkomen.
- Type- en spelfouten. Ook mijn eigen grootste valkuil. Een typefout is snel gemaakt en als je zelf de e-mail gemaakt hebt, lees je er snel over heen. Laat dus altijd iemand anders ook de mail lezen en testen.
- Geen tijd. Geen argument eigenlijk, maar wel meest voorkomende reden waarom er niet goed getest wordt. Toch even snel een e-mail versturen. Raffel tests nooit af. Dan maar je verzendmoment niet halen. 99 van de 100 e-mails kunnen ook om 16.15 i.p.v. 16.00 uur verzonden worden!
De belangrijkste tip is dus eigenlijk: Richt een testproces in. Dit betekent:
- Bedenk het proces en de stappen om goed te testen (neem hierin mee mailclients, personalisatie voorbeelden, varianten van de e-mails, brondata controles etc.)
- Benoem duidelijk timings
- Benoem rollen; wie test wat
- Beschrijf het proces en ook HOE je moet testen en WAT en op welke manier je feedback krijgt.
Gebruik een test checklist. Een voorbeeld wat wij met en voor onze klanten gebruiken kun je hier downloaden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid