Campagne management & succesvolle marketingcampagnes
Overal waar je gedurende de dag kijkt, proberen merken de dialoog met je aan te gaan. Nieuwsbrieven in je mailbox, folders op de deurmat en advertenties met eerder bekeken producten op een website. Om een dialoog tot een succes te maken moet je relevantie en waarde leveren voor de consument. Eén van de manieren om dit te realiseren is door campagne management toe te passen. In mijn vorige blog heb ik het belang van campagne management voor efficiënte marketingcampagnes besproken. Dit keer aandacht voor de rol van campagne management voor succesvolle marketingcampagnes.
Waarom vergroot campagne management het succes van de marketingcampagne?
Bij campagne management worden mensen, procedures, systemen en databases samengebracht in een proces. Dit proces is er onder andere op gericht data op te slaan en toe te passen. En dit is precies wat er nodig is om dialooogmarketingcampagnes tot een succes te maken. De Nederlandse consument wordt gedurende de dag continu blootgesteld aan diverse marketingboodschappen en wordt zodoende steeds kritischer. Daarnaast weet de consument dat er op allerlei manieren data over hem wordt opgeslagen. Waarom wordt het dan niet toegepast en krijgt hij aanbiedingen via kanalen die niet op zijn interesses, behoeftes en eerder vertoond gedrag aansluiten?
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Hoe vergroot campagne management het succes van de marketingcampagne?
Het succes van dialoogmarketingcampagnes wordt dus bepaald door de geleverde relevantie en waarde voor de consument. Door campagne management toe te passen verzamel je niet alleen data over de consument, maar ook over de resultaten van jouw campagne. Doordat alles is aangesloten op systemen en databases, is alles ook meetbaar:
• Bij welke doelgroep is de conversie het hoogst?
• Op welk moment in de customer journey haakt de consument af?
• Welke aanbieding scoort het beste?
• Welk kanaal is het meest succesvol?
De resultaten, zowel over de consument (data) als de campagne, dienen als input voor nieuwe campagnes. Campagneresultaten helpen je om nieuwe campagnes te verfijnen. Nieuwe klantdata helpen je om de boodschap bij een nieuwe campagne nog beter te laten aansluiten op de wensen en behoeftes van de consument. Het is een continu proces van testen, leren en aanpassen.
Campagne management als middel voor cross- en upsell
Het toepassen van campagne management stelt je ook in staat om voorspellende modellen te ontwikkelen. Deze modellen helpen je om de kansen voor cross- en upsell inzichtelijk te maken:
• Zijn er verbanden te vinden tussen producten die bepaalde consumenten kopen? Is dit door te vertalen naar de persona’s waartoe zij behoren?
• Doordat de campagne wordt aangestuurd door systemen, weet je precies waar de klant zich bevindt in de productlevenscyclus. Is de klant toe aan een vervangend, aanvullend of upgrade van het product?
Voorspellende modellen helpen om kosten te reduceren doordat de juiste doelgroep wordt geselecteerd voor cross- en upsellcampagnes. En uiteraard lift de omzet mee.
Campagne management als middel voor klantloyaliteit
In mijn vorige blog heb ik aangekaart dat een veelgebruikte marketingstrategie voor campagne management event driven marketing is. Bij event driven marketing wordt er gebruik gemaakt van events die verantwoordelijk zijn voor veranderingen in de behoefte van de consument. Event driven marketing leent zich daarom ook heel goed voor indirecte commerciële doelen zoals klantloyaliteit. Een verjaardagskaart, een bos bloemen bij aankoop van een nieuwe auto of een kleine attentie bij het afsluiten van een nieuw abonnement. Een goed voorbeeld hiervan is het zakje popcorn dat Ziggo verstuurt als het pakket eenmaal is geïnstalleerd. De data heb je al, het gaat erom om dat je data op de juiste manier inzet.
Door campagne management toe te passen binnen je marketingcampagnes, ben je in staat campagnes te automatiseren en data centraal te stellen. Campagne management biedt zo mogelijk een oplossing voor de trend big data.
Lees verder:
• Campagne management & efficiënte marketingcampgnes
• Campagne management & de succesfactoren
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid