Inzichten in een halfjaar Mindshakes
Mindshakes begon in oktober 2015 als platform voor Millennials dat geëngageerde journalistiek en verhalen wil brengen ‘die je raken in vorm en inhoud’. Mediahuis Nederland (waar nrc.next en NRC Handelsblad onder vallen) is de eigenaar en een nieuwe garde journalisten, filmmakers, tekstschrijvers, fotografen en illustrators vertelt de verhalen.
Sabrina Simons, commercieel verantwoordelijk bij Mindshakes, ziet dat het platform het eerste halfjaar hard gegroeid is. De eerste maanden waren er ups en downs, maar inmiddels zit het journalistieke platform op een maandelijks bereik van 500.000 unieke bezoekers per maand. Dat is snel gegaan, maar Simons vindt dat je niet moet stilzitten. ‘Binnen nu en een half jaar moeten we naar de miljoen toe, anders ben je niet meer dan een blogje.’
Mindshakes bereikt de Millennial tussen 18 en 35 die de verhalen achter het nieuws interessant vindt om te lezen, waarvan iets meer vrouw dan man (60 procent). De groep 18-25 jarigen is iets groter. Ander inzicht: 96 procent van het bezoek komt via mobiel (met name iPhone) binnen, dus desktop is te verwaarlozen. ‘Dat is precies wat we wilden. Mindshakes is echt gemaakt voor mobiel.’
Persoonlijke verhalen
Mindshakes biedt zijn content in allerlei vormen aan. Langere stukken, video, strips of fotoseries: alles kan. ‘De mix zoals we hem nu hebben werkt heel goed. Of iets een succes is, hangt niet zozeer af van de contentvorm, maar van de thematiek. Eerst hebben we het over het thema en pas dan kiezen we de contentvorm die er bij past. Dat moet gewoon erg kloppen. We zien wel dat een verhaal uit persoonlijk perspectief het meeste aanslaat. Ik heb bijvoorbeeld last van slaapverlamming en heb daar een stuk over geschreven. Dat heb ik gedaan vanuit mijn eigen persoonlijke ervaring en het artikel verrijkt met journalistieke bronnen. Dat zijn links die al elders online staan en we gaan dus niet zoals veel traditionele media doen zelf een paar wetenschappers bellen. Het persoonlijke zorgt ervoor dat mensen het gaan delen en hun vrienden gaan taggen. Daardoor hebben we vaak content die viraal gaat. Dat is een learning die we steeds terugzien, dus daar houden we dus aan vast.’
Analytics
Goede analytics moeten die inzichten geven. ‘Uiteindelijk wil je toe naar een model waarin je met je redactie werkt vanuit de data. Op basis van die data weet je dan welke thema’s je kan gaan aanpakken. Zo ver zijn we overigens nog lang niet, maar het is wel het streven.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid