Overslaan en naar de inhoud gaan

Internetpopulatie groeit naar 12,5 miljoen

Van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder heeft 92 procent thuis toegang tot internet. Dat is 2 procent meer dan een jaar geleden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de Media Standaard Survey 2012. Het internetgebruik op het werk is met 40 procent gelijk gebleven.

related partner content for mobile comes here

Internetten elders (dus niet thuis of op het werk) is licht gestegen van 34,6 procent in 2011 naar 36,3 procent in 2012.

Het aantal mensen dat daadwerkelijk gebruik maakte van internet steeg naar 12,5 miljoen (+ 2 pct).

Inhaalslag
De stijging van de internetpopulatie komt vooral voor rekening van vrouwen, ouderen (50+) en laag opgeleiden. STIR zegt dat die groepen duidelijk met een inhaalslag bezig zijn.

De penetratie onder jongeren is nagenoeg 100 procent en ook onder 25-49 jarigen is het internetgebruik vrijwel volledig.

Surftijd stijgt licht
Gemiddeld brengt de internetpopulatie van 13 jaar en ouder iets meer dan 11 uur per week op het internet door. Dat niveau ligt iets hoger dan een jaar eerder.

Onder lager opgeleiden en 65-plussers is een sterke stijging van de tijd dat men online is te zien.

Groei gebruik van mobiele devices
Het gebruik van mobiele apparaten waarmee je kunt internetten (zoals smarthphones en tablet computers) neemt fors toe in 2012.

Van alle internetters, geeft 41,8 procent aan weleens een smartphone te gebruiken om op te internetten. Dat betekent een groei van 34 procent ten opzichte van 2011.

Het gebruik van tablets onder de internetpopulatie, komt in 2012 uit op 20,1 procent, wat een toename betekent van maar liefst 131 procent. Op pc’s en spelcomputers wordt minder geïnternet.

MSS
De cijfers zijn afkomstig uit de Media Standaard Survey 2012 (MSS) die door TNS-NIPO wordt uitgevoerd. Dat gebeurt in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken: STIR, SKO, NLO en NOM.

In 2012 werden er 6.190 huishoudens en 5.268 personen van 13 jaar of ouder in Nederland ondervraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in