Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren nemen merkpagina's op Facebook met korrel zout

Jongeren vinden merkpagina's op Facebook niet geloofwaardig Maar geloven wel wat vrienden over merken zeggen,
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Slechts 2% van de 15- tot 25-jarigen ziet de Facebook pagina van een merk als een geloofwaardige bron van informatie over het product. Deze zijn daarmee even (on)geloofwaardig als reclame, zo blijkt uit een studie van InSites Consulting.

related partner content for mobile comes here

De geringe geloofwaardigheid van Facebook merkpagina's betekent niet dat bedrijven te veel investeren in aanwezigheid op sociale media, vindt Joeri Van den Bergh van InSites. Wel is het volgens hem van belang om vooral jongeren zelf aan het woord te laten. 'Veel bedrijven gebruiken hun pagina’s nog te commercieel en hopen dat jongeren hun merk zo cool vinden dat ze alles ‘liken’ wat ze op hun pagina’s zetten,” aldus Van den Bergh. “Zo werkt het echter niet. Het komt er op neer om samen met hen boeiende content te creëren die ze de moeite vinden om te delen met hun vrienden.”

Wat 'gewone' consumenten op online fora en blogs schrijven, is voor 28% van de jongeren geloofwaardig, evenals wat vrienden vertellen over een merk of product (13%) en de mening van andere merkgebruikers (18%).

Nederlandse jongeren omschrijven zichzelf massaal (85%) als eerlijk en betrouwbaar. Daarmee lopen ze in de pas met wat jongeren in andere landen van zichzelf vinden Uitschieters zijn Roemenië (95%) en Brazilië (94%), terwijl Indiase jongeren zichzelf relatief het minst betrouwbaar en eerlijk noemen.

Desondanks doet één op de zes Nederlandse jongeren zich wel eens voor als iemand anders, met name als ze in het gezelschap zijn van mensen met een hogere status (17% en als ze flirten (16%). Al met al valt het dus wel mee met de eerlijkheid van onze jeugd.“Ook dat is een kenmerk van de nieuwe generatie”, zegt Van den Bergh. “Trouw blijven aan jezelf is hun definitie van authenticiteit. Ze verlangen diezelfde oprechtheid ook van merken. Voor één op vijf jongeren is authenticiteit één van de belangrijkste karakteristieken van een merk.”

De feiten en cijfers zijn gebaseerd op een wereldwijd onderzoek dat door InSites Consulting uitgevoerd werd bij 4.065 respondenten. Een slidehare presentatie van het onderzoek staat .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in