Overslaan en naar de inhoud gaan

Internationale EK activaties gaan vroeg van start

Met nog een kleine vijftig dagen te gaan voor de aftrap van het EK2012 lopen er al bijna twintig activatiecampagnes.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een inventarisatie van Verse Reclame en Activate&Co die rondom het EK een samenwerking zijn aangegaan onder de naam Oranje Actie Teller.

related partner content for mobile comes here

Als startpunt is in kaart gebracht welke EK-activatiecampagnes er nu al lopen bij de officiële sponsors van het Nederlands Elftal, te weten Unilever (Lipton, Calve & Rexona), Heineken, Staatsloterij, Oad, Nike, ING, PwC, Nederlandse Energie Maatschappij en Unit 4. De andere belangrijke groep bedrijven zijn de official partners van de Uefa Eeruo 2012, te weten: Adidas, Carlsberg, Continental, Canon, Sharp, Kia, Hyundai, Coca Cola, Castrol en McDonalds.

De meest actieve partijen zijn op dit moment de internationale partners van Uefa Euro 2010: 80% heeft al acties lopen. De nationale Oranje sponsors van Oranje doen het in vergelijking daarmee rustiger aan. Van deze groep is 55% op dit moment al actief. Blijkbaar rollen internationale bedrijven eerder hun EK activatieprogramma’s uit dan de meer nationale Oranje sponsors. Een opvallende positie in het speelveld is weggelegd voor Coca-Cola. Terwijl het frisdrankmerk internationaal nu al bezig is met activatie rond de Olympische Spelen, is de activatie van het sponsorship voor Euro2012 ondergebracht bij de nationale organisaties die hier later mee beginnen.

De Oranje Actie Teller is te volgen via de websites en . Aansluitend zal onderzoek worden uitgevoerd onder consumenten. Hiervoor is Trendbox uitgenodigd dat 500 consumenten van 16 jaar en ouder zal ondervragen zaken als aantrekkelijkheid, sympathie, vernieuwendheid, passendheid bij het merk en deelnamebereidheid.

Naar aanleidiing van de eerste inventarisatie onderscheiden Verse Reclame en Activate & Co de volgende EK2012 trends:

• Sponsors ontwikkelen steeds vaker een eigen activatieplatform of domein dat unieke content en interactie mogelijkheden biedt, om zo het EK sponsorship relevante lading te geven. Voorbeelden zijn: Sharp Fanlab, Castrol Edge EURO 2012 winner calculator.
• Verschuiving naar meer langere termijn activatieprogramma’s rond het sponsorship die blijkbaar ook veel eerder van start gaan. Bijvoorbeeld: Unit4 gouden wissel, Kia 5tegen5 toernooi.
• Steeds meer official sponsors zetten meerdere activatieactiviteiten, al of niet gericht op specifieke doelgroepen, in om maximaal gebruik te maken van hun sponsorship. Bedrijven die nu al meerdere acties hebben lopen zijn Carlsberg, Kia, ING en Castrol.
• Facebook is het nieuwe call to action medium bij uitstek. Een groot aantal sponsoractivaties is primair gefocust op Facebook, zoals Hyundai, Lipton, Kia en Carlsberg.
• Zeker op het gebied van apps worden veel toepassingen verwacht. Carlsberg trapt als eerste af met de officiële Euro 2012 App met 'latest news, fixtures & games'.
• Veel acties met ‘kans op Euro2012 tickets’ of ‘word ballenjongen bij Oranje oefenwedstrijden’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in