Internationale EK activaties gaan vroeg van start
Dat blijkt uit een inventarisatie van Verse Reclame en Activate&Co die rondom het EK een samenwerking zijn aangegaan onder de naam Oranje Actie Teller.
Als startpunt is in kaart gebracht welke EK-activatiecampagnes er nu al lopen bij de officiële sponsors van het Nederlands Elftal, te weten Unilever (Lipton, Calve & Rexona), Heineken, Staatsloterij, Oad, Nike, ING, PwC, Nederlandse Energie Maatschappij en Unit 4. De andere belangrijke groep bedrijven zijn de official partners van de Uefa Eeruo 2012, te weten: Adidas, Carlsberg, Continental, Canon, Sharp, Kia, Hyundai, Coca Cola, Castrol en McDonalds.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaDe meest actieve partijen zijn op dit moment de internationale partners van Uefa Euro 2010: 80% heeft al acties lopen. De nationale Oranje sponsors van Oranje doen het in vergelijking daarmee rustiger aan. Van deze groep is 55% op dit moment al actief. Blijkbaar rollen internationale bedrijven eerder hun EK activatieprogramma’s uit dan de meer nationale Oranje sponsors. Een opvallende positie in het speelveld is weggelegd voor Coca-Cola. Terwijl het frisdrankmerk internationaal nu al bezig is met activatie rond de Olympische Spelen, is de activatie van het sponsorship voor Euro2012 ondergebracht bij de nationale organisaties die hier later mee beginnen.
De Oranje Actie Teller is te volgen via de websites Oranjebarometer.nl en Versereclame.nl. Aansluitend zal onderzoek worden uitgevoerd onder consumenten. Hiervoor is Trendbox uitgenodigd dat 500 consumenten van 16 jaar en ouder zal ondervragen zaken als aantrekkelijkheid, sympathie, vernieuwendheid, passendheid bij het merk en deelnamebereidheid.
Naar aanleidiing van de eerste inventarisatie onderscheiden Verse Reclame en Activate & Co de volgende EK2012 trends:
• Sponsors ontwikkelen steeds vaker een eigen activatieplatform of domein dat unieke content en interactie mogelijkheden biedt, om zo het EK sponsorship relevante lading te geven. Voorbeelden zijn: Sharp Fanlab, Castrol Edge EURO 2012 winner calculator.
• Verschuiving naar meer langere termijn activatieprogramma’s rond het sponsorship die blijkbaar ook veel eerder van start gaan. Bijvoorbeeld: Unit4 gouden wissel, Kia 5tegen5 toernooi.
• Steeds meer official sponsors zetten meerdere activatieactiviteiten, al of niet gericht op specifieke doelgroepen, in om maximaal gebruik te maken van hun sponsorship. Bedrijven die nu al meerdere acties hebben lopen zijn Carlsberg, Kia, ING en Castrol.
• Facebook is het nieuwe call to action medium bij uitstek. Een groot aantal sponsoractivaties is primair gefocust op Facebook, zoals Hyundai, Lipton, Kia en Carlsberg.
• Zeker op het gebied van apps worden veel toepassingen verwacht. Carlsberg trapt als eerste af met de officiële Euro 2012 App met 'latest news, fixtures & games'.
• Veel acties met ‘kans op Euro2012 tickets’ of ‘word ballenjongen bij Oranje oefenwedstrijden’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid