Tv-commercial beïnvloedt online consument


53 procent van de ondervraagden gaven aan dat een tv-commercial hen aanzet tot het doen van een aankoop van een product of dienst in de afgelopen twaalf maanden. 32 procent van krantenadvertenties doet dit en 30 procent wordt beïnvloed door advertenties in tijdschriften.
Drie keer zoveel ondervraagden in het Britse onderzoek 2012 Channel Preference Study (53 procent) zei dat ze meer waren beïnvloed door een tv-commercial, dan door banner of andere online advertenties (18 procent). 16 procent gaf aan dat ze door radiocommercials worden beïnvloed, YouTube en billboards nemen acht procent voor hun rekening.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEerder onderzoek van Nielsen liet zien 65-jarigen en ouderen vaker dan de andere leeftijdsgroepen tv-kijken, maar dat degenen uit die groep die online actief zijn, juist minder door tv-commercials worden beïnvloed (45 procent) in vergelijking met een advertentie in een krant (47 procent. Voor de 55/64-jarigen is die verhouding 40 tegenover 46 procent.
De invloed van de tv is het grootst onder de doelgroep van 15/17-jarigen, 25/34-jarigen en 45/54-jarigen: 59 procent van de ondervraagden uit deze leeftijdsgroepen geeft aan door een tv-commercial te zijn overtuigd om iets te kopen.
Hoewel YouTube-advertenties laag scoren op het gebied van beïnvloeding, doen ze het wel beter onder de 15/17-jarigen. 22 procent zegt erdoor te worden beïnvloed, tegenover andere online advertenties (19 procent), tv-infomercials (16 procent) en radiocommercials (12 procent) en billboards (9 procent).
De groep die tot aanschaf van een product of dienst is overgegaan door e-mail of direct mail, is ongeveer gelijk (66 tegenover 65 procent). Alleen bij ouderen is het verschil groter. In de leeftijdsgroep 65 jaar en ouder koopt 85 procent een product of dienst naar aanleiding van direct mail, tegenover 65 procent door een e-mail. In de leeftijdsgroep 55/64-jarigen zijn de percentages respectievelijk 75 en 68 procent.
Wat de onderzoekers ten slotte opmerkelijk vinden, is dat jongeren in de leeftijd 18-24 jaar meer beïnvloed worden door een direct-mailbericht dan een Facebookbericht (50 tegenover 24 procent).
(bron: Marketingcharts)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid