Overslaan en naar de inhoud gaan

Schippers peilt animo orgaandonorschap onder jongeren

Een verzoek om aan het donorregister te laten weten of je orgaandonor wilt worden of niet. Ongeveer 200.000 jongeren van 18 en 19 jaar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het gaat om jongeren die zijn geboren in 1993. De wervingscampagne wordt elk jaar gehouden onder kersverse meerderjarigen. Dit keer is het thema dat jongeren het voor elkaar over zouden moeten hebben om zich als donor op te geven.

related partner content for mobile comes here

Volgens de zijn veel meer donoren nodig, omdat jaarlijks nog steeds veel mensen overlijden die op de wachtlijst staan voor een orgaan. 'Je keuze aangeven, ja of nee, is belangrijk," aldus Schippers in de brief. "Als jou misschien ooit wat overkomt, weten de mensen die jij achterlaat wat je had gewild. En zo bepaal je zelf wat er met jouw lichaam gebeurt."

Dit jaar worden voor het eerst ook jongeren zelf betrokken bij het invullen van de campagne. Sociale media staan daarbij centraal. "Er is een filmpje gemaakt, dat jongeren zelf mee gaan verspreiden,"legt Jongerenspecialist Jeroen Boschma uit.

"Je ziet dat de inzet van sociale media steeds belangrijker wordt. Het voordeel daarvan is dat je het onderwerp open en bloot neerlegt. Jongeren bespreken het onderwerp donorschap nu vooral met hun ouders. Nu worden ook vrienden er gemakkelijk bij betrokken," aldus Boschma.

De respons op de jaarlijkse campagne loopt sinds 2005 iets terug. Toen reageerde zo’n 40 procent van de jongeren, in 2011 was dat nog maar 33 procent. Anderzijds geven jongeren steeds vaker toestemming voor orgaandonatie. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in