Schippers peilt animo orgaandonorschap onder jongeren


Het gaat om jongeren die zijn geboren in 1993. De wervingscampagne wordt elk jaar gehouden onder kersverse meerderjarigen. Dit keer is het thema dat jongeren het voor elkaar over zouden moeten hebben om zich als donor op te geven.
Volgens de Nederlandse Transplantatie Stichting zijn veel meer donoren nodig, omdat jaarlijks nog steeds veel mensen overlijden die op de wachtlijst staan voor een orgaan. 'Je keuze aangeven, ja of nee, is belangrijk," aldus Schippers in de brief. "Als jou misschien ooit wat overkomt, weten de mensen die jij achterlaat wat je had gewild. En zo bepaal je zelf wat er met jouw lichaam gebeurt."
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDit jaar worden voor het eerst ook jongeren zelf betrokken bij het invullen van de campagne. Sociale media staan daarbij centraal. "Er is een filmpje gemaakt, dat jongeren zelf mee gaan verspreiden,"legt Jongerenspecialist Jeroen Boschma uit.
"Je ziet dat de inzet van sociale media steeds belangrijker wordt. Het voordeel daarvan is dat je het onderwerp open en bloot neerlegt. Jongeren bespreken het onderwerp donorschap nu vooral met hun ouders. Nu worden ook vrienden er gemakkelijk bij betrokken," aldus Boschma.
De respons op de jaarlijkse campagne loopt sinds 2005 iets terug. Toen reageerde zo’n 40 procent van de jongeren, in 2011 was dat nog maar 33 procent. Anderzijds geven jongeren steeds vaker toestemming voor orgaandonatie. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid