Overslaan en naar de inhoud gaan

KWF is sterkste goede doel

KWF Kankerbestrijding heeft het sterkste imago van alle goede doelen. CliniClowns en het Rode Kruis staan op plaats twee en drie.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Over de hele linie stijgt de populariteit van de goede doelen. Dit blijkt uit een tweejaarlijks merkenonderzoek door onder 3.000 Nederlanders.

related partner content for mobile comes here

Net als twee jaar geleden komt KWF Kankerbestrijding als sterkste merk uit het onderzoek. Onder de gemiddelde Nederlander is KWF het bekendste goede doel. Ook voelt men de meeste waardering voor en binding met deze organisatie. Onder jongeren is het Wereld Natuur Fonds het favoriete goede doel.

Het merendeel van de goede doelen heeft in de afgelopen twee jaar een sterker imago gekregen.

Deze reputatiestijging gaat gepaard met stijgende inkomsten van de charitatieve sector. Belangrijke stijgers van de afgelopen twee jaar zijn Red een kind (+77 procent), Nationaal MS Fonds (+39 procent) en IFAW (+28 procent). Door de wijziging van de naam in Make-A-Wish Nederland halveerde de reputatie van Doe Een Wens.

Zwak imago
De keurmerken in de goededoelensector hebben nog steeds een zwakke positie. Zelfs onder de donateurs zijn de namen van de keurmerken bij een grote meerderheid onbekend. Alleen onder hoog opgeleiden is de situatie iets gunstiger. Opvallend is ook dat het nieuwe Keurmerk Goede Doelen vrijwel even sterk is als het CBF-keurmerk dat in 1925 is opgericht. Keurmerken voor verantwoorde consumentenproducten hebben wel een sterke reputatie. Max Havelaar is hiervan de sterkste speler, maar ook voor Fair Trade Original en EKO bestaat redelijk veel waardering.

Met het onderzoek is ook de reputatie gemeten van de organisaties die aan goede doelen geven.

De loterijen blijken de bekendste geldgevers te zijn, maar de waardering voor deze organisaties beperkt. De Staatsloterij heeft de sterkste positie. Op plaats twee en drie staan de Postcode Loterij en Krasloten. De particuliere fondsen die aan goede doelen geven, zijn vrijwel allemaal onzichtbaar. Alleen de naam Stichting Doen is bij een meerderheid bekend, het VSBfonds kent vrijwel niemand, aldus de onderzoekers.

Top10 van sterkste merken in de Nederlandse goededoelensector
1. KWF Kankerbestrijding
2. CliniClowns
3. Het Nederlandse Rode Kruis
4. Wereld Natuur Fonds
5. Kika (Kinderen Kankervrij)
6. Ronald McDonald Kinderfonds
7. Nederlandse Hartstichting
8. Dierenbescherming
9. Unicef
10. Artsen zonder Grenzen

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in