Nederland 1 sterkste mediamerk van Nederland


De lijst met de 25 sterkste mediamerken laat een aantal opmerkelijke veranderingen zien ten opzichte van vorig jaar. Zo is er een nieuwe nummer 1: Nederland 1. Nu.nl volgt op een tweede plaats (vorig jaar op plek 7 ). SBS, vorig jaar nog op plaats 3, is helemaal uit de top25 verdwenen. En dat geldt ook voor Hyves, vorig jaar nog terug te vinden op plek 4.
Nederland 1 heeft zijn nummer één-positie te danken aan het feit dat Nederlanders het merk een zeer hoge authenticiteitscore geven. Het profiel van de zender is gericht op een breed publiek. NU.nl is de nummer twee van 2012 en dit komt vooral door het vermogen van het merk om steeds relevant te blijven voor de consument. Het merk scoort erg hoog op statements als ‘is echts iets voor mij’ en ‘is mijn eerste keuze’.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe Telegraaf wordt door Nederlandse mediagebruikers gezien als het bekendste mediamerk. De aan de krant toegeschreven aanwezigheid en populariteit zien we terug in de hoge oplagecijfers. Aanwezigheid zal voor De Telegraaf echter niet voldoende zijn om zich te handhaven in de top tien. Zo scoort het merk beduidend minder op de andere factoren voor merkkracht: authenticiteit, relevantie, differentiatie, consistentie en begrip.
Via het online panel van Multiscope is representatief onderzoek uitgevoerd onder 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De respondenten evalueerden meer dan zestig mediamerken. Daarnaast werden de merken door Interbrand beoordeeld op 10 merkkrachtfactoren.
Lees het hele artikel, inclusief de volledige methodiek, in het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing, dat morgen op de mat valt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid