Overslaan en naar de inhoud gaan

Interactieve tv mag niks kosten

De Nederlandse internetter wordt ook steeds interactiever wordt met televisie kijken. Dat blijkt uit gezamenlijk online onderzoek van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De belangrijkste manieren om te reageren zijn telefoon (15%), SMS (14%) en e-mail (11%). Daarnaast tekent zich duidelijk een voorhoede van interactieve kijkers via nieuwe technologieën. Ongeveer 15% van de ondervraagden heeft een abonnement op digitale televisie. Het gaat hier om Casema Digitaal, Canal Plus, Mr. Zap, Digitenne, Essent Digitaal of UPC digitaal. De animo voor abonnementen op deze digitale diensten is echter minimaal. Ruim 90% geeft aan binnen een jaar waarschijnlijk of zeker géén abonnement te nemen op Digitale televisie.

De respondenten is een aantal verschillende mogelijkheden voorgehouden wat ze met interactieve televisie zouden kunnen doen. Van deze (nieuwe) mogelijkheden is “Extra informatie opvragen” met 64% het populairst. Daarna volgen zaken als “Camerastand zelf bepalen” (45%), “Verloop van het programma bepalen” (32%) en “Met afstandsbediening spel meespelen” met (30%). De belangstelling om producten te bestellen via de televisie blijft met 12% ver achter.

Over de kosten voor het reageren op televisieprogramma’s is de consument duidelijk: het mag weinig of niets kosten. Alleen bij nieuwsuitzendingen is een derde van de internetters bereid om 25 eurocent te betalen. In het geval van overige programma’s zoals charitatieve programma’s, politieke debatten, spelprogramma’s en quizzen vindt men het maken van kosten bij het reageren nog minder aanvaardbaar. Bij commercials ligt de bereidheid tot betalen het laagst. 19% zou tot 25 eurocent betalen. Jongeren vormen hier een tegenpool met ouderen, 27% (15-34 jarigen) tegen 13% onder 50+.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in