Overslaan en naar de inhoud gaan

Effect van online veilingen op de leveranciersrelaties soms negatief

In de business-to-businesssectoren wordt meestal gewerkt met ‘reverse auctions’ (veilingen bij afslag). Wat zijn de effecten van zulke…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De meeste b-to-b-veilingwebsites werken volgens het principe van de reverse auction, ook wel Dutch auction geheten, oftewel veiling bij afslag, maar dan online. Uit onderzoek van Sandy D. Yap (Goizueta Business School, Atlanta) blijkt dat deze veilingen de relaties met de (toe)leveranciers negatief kunnen beïnvloeden.
Met name het open-bodsysteem - waarbij kandidaat-leveranciers tegen elkaar moeten ‘afbieden’ - is problematisch: het wekt wantrouwen onder leveranciers en wordt door hen als unfair ervaren. Zij hebben het gevoel dat zij door dit systeem worden uitgebuit en tegen elkaar worden uitgespeeld. Veel bieders vinden dat ze geen redelijke marge overhouden. Sommigen verdenken afnemers er zelfs van zelf stiekem mee te bieden om de prijzen omlaag te drijven. Zulke vermoedens doen de betrekkingen geen goed. Bovendien zullen leveranciers die zich benadeeld voelen de geleden schade proberen te compenseren, bijvoorbeeld door de kwaliteit, dienstverlening of responsiviteit te verlagen.
Voor gesloten-bodveilingen ziet het plaatje er positiever uit: deze veilingen maken toeleveranciers bereidwilliger om te investeren in op de specifieke afnemer gerichte training, procedures, uitrusting en capaciteit.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Journal of Marketing<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in