De AAAA van retrobranding


Retrobranding is een ander woord voor het herlanceren van producten of diensten uit het verleden, in een gewijzigde versie die voldoet aan de hedendaagse normen en smaak. Retrobrands appelleren aan de nostalgische gevoelens van mensen en gedijen het best in tijden van onzekerheid, zoals een economische crisis of een (dreigende) oorlog. Uit onderzoek blijkt dat een heimweemerk bijna altijd de volgende elementen in zich verenigt:
- allegorie: er zit een symbolisch of metaforisch verhaal achter het merk
- Arcadië: het merk roept welhaast utopische herinneringen op aan een voorbije wereld of samenleving
- aura: er is sprake van een sterk gevoel van authenticiteit, een gevoel dat je ook tegenkomt in kunstwerken
- antinomie of contradictie: het merk belooft de oplossing van een (eigenlijk onoplosbare) paradox, zoals die van de overweldigende en niet te stoppen wetenschappelijke en technologische vooruitgang en daarnaast het menselijk verlangen naar een simpeler, langzamer en minder gestresst leven.
Vooral dit laatste element is cruciaal voor retrobrands: ze zijn tegelijk springlevend en achterhaald, een ding en een persoonlijkheid, werkelijkheid en fictie.
<#FONT SIZE=1>Bron: Journal of Marketing<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid