Overslaan en naar de inhoud gaan

De AAAA van retrobranding

Nu allerlei zekerheden op losse schroeven staan, is nostalgie populairder dan ooit, Wie een succes wil maken van retrobranding moet vier…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Retrobranding is een ander woord voor het herlanceren van producten of diensten uit het verleden, in een gewijzigde versie die voldoet aan de hedendaagse normen en smaak. Retrobrands appelleren aan de nostalgische gevoelens van mensen en gedijen het best in tijden van onzekerheid, zoals een economische crisis of een (dreigende) oorlog. Uit onderzoek blijkt dat een heimweemerk bijna altijd de volgende elementen in zich verenigt:
- allegorie: er zit een symbolisch of metaforisch verhaal achter het merk
- Arcadië: het merk roept welhaast utopische herinneringen op aan een voorbije wereld of samenleving
- aura: er is sprake van een sterk gevoel van authenticiteit, een gevoel dat je ook tegenkomt in kunstwerken
- antinomie of contradictie: het merk belooft de oplossing van een (eigenlijk onoplosbare) paradox, zoals die van de overweldigende en niet te stoppen wetenschappelijke en technologische vooruitgang en daarnaast het menselijk verlangen naar een simpeler, langzamer en minder gestresst leven.
Vooral dit laatste element is cruciaal voor retrobrands: ze zijn tegelijk springlevend en achterhaald, een ding en een persoonlijkheid, werkelijkheid en fictie.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Journal of Marketing<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in