Grote merkbekendheid voor ‘troep-webshops’ Temu en Shein, maar aanbevelen ho maar


In een mum van tijd hebben Chinese webshops Shein (kleding), en Temu (zo’n beetje alles), naamsbekendheid en share of wallet opgebouwd door zeer lage prijzen te voeren en ook nog eens veel cadeautjes weg te geven. In Nederland zegt 52 procent Shein te kennen (al is het maar van naam), en bij Temu is dat zelfs 62 procent. Van alle Nederlanders heeft 20 procent wel eens iets besteld bij Shein, 26 procent bestelde weleens iets bij Temu. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=501) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI.
Spotgoedkoop
De reden van het succes ligt voor de hand; Shein en Temu staan bekend om de lage prijzen. Gevraagd aan de Nederlanders die wel eens iets besteld hebben bij de twee webshops wat de belangrijkste redenen zijn om er te bestellen (N=162), zegt acht van de tien ‘lage prijs’. ‘Leuke producten’ en ‘veel keuze’ wordt door bijna de helft genoemd. Goede kwaliteit wordt door slechts 10 procent genoemd als drijfveer om bij Shein en Temu te bestellen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWat zijn voor jou de belangrijkste redenen om te bestellen bij webshops zoals Temu en/of Shein?
Lage prijs | 80% |
Leuke producten | 47% |
Veel keuze | 45% |
Snelle levering | 29% |
Goede ervaringen | 24% |
Unieke/exclusieve producten | 16% |
Gebruiksgemak van de website/app | 16% |
Goede kwaliteit | 10% |
Anders, namelijk… | 2% |
Aanbevelen ho maar
De vraag is of dit snelle succes ook een hoge Net Promoter Score (NPS, zie uitleg onderaan dit bericht), oplevert. We vroegen in het onderzoek dan ook naar de waarschijnlijkheid dat klanten van Temu en Shein de webshops ook zouden aanbevelen bij een vriend of een collega. Hoewel een groot gedeelte van de respondenten behoort bij de groep die ‘gewoon tevreden’ is (bevelen niet aan, maar raden ook niet af), duikt de NPS bij beide webwinkels fors onder nul. Shein: -18. Temu: -26. Een lage NPS-score zegt meestal iets over een gebrek aan klantloyaliteit, wat kan leiden tot een hoger klantverloop. Een negatieve NPS kan ook het aantrekken van nieuwe klanten bemoeilijken. De toekomst moet uitwijzen of de lage prijzen van Shein en Temu alleen voor loyaliteit en klantaanwas kan zorgen.
Slechte kwaliteit
Veel mensen kennen Temu en Shein wel (al was het maar van naam), maar doen er geen aankopen. Wat zijn daarvoor hun redenen? 37 procent vindt de kwaliteit van de producten slecht en eenzelfde percentage vindt meer troep kopen niet goed voor het milieu. Een kwart maakt zich zorgen over de arbeidsomstandigheden van fabrieksarbeiders en meer dan een vijfde deel is niet gerust of de privacy en dataveiligheid wel in goede handen is bij de Chinese webshops.
Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om geen aankopen te doen bij een webshop als Temu en/of Shein?
Slechte kwaliteit producten | 37% |
Meer troep kopen is niet goed voor het milieu | 37% |
Ik ken deze webshops niet goed of heb er geen ervaring mee | 33% |
Zorgen over arbeidsomstandigheden van fabrieksarbeiders | 26% |
Ik maak me zorgen over privacy en dataveiligheid | 22% |
De lange transportafstand vind ik niet duurzaam | 21% |
Te veel gedoe, ik bestel liever bij een Nederlandse webshop | 18% |
Het is niet eerder bij me opgekomen om hier te bestellen | 16% |
Anders, namelijk… | 7% |
Wat is Net Promoter Score ook alweer?
De Net Promoter Score (NPS) is een maatstaf voor klantloyaliteit en klanttevredenheid die wordt gebruikt door bedrijven om inzicht te krijgen in de algehele klanttevredenheid en om te bepalen hoe waarschijnlijk klanten zijn om het bedrijf aan anderen aan te bevelen. Het wordt vaak gemeten via enquêtes met een enkele vraag: "Hoe waarschijnlijk is het dat u ons bedrijf/product/dienst zou aanbevelen aan een vriend of collega?" De score wordt gemeten op een schaal van 0 tot 10, waarbij 0 staat voor 'zeer onwaarschijnlijk' en 10 voor 'zeer waarschijnlijk'.
De berekening van de NPS omvat drie categorieën respondenten:
Promoters:
Klanten die een score van 9 of 10 geven. Dit zijn degenen die het bedrijf waarschijnlijk zullen aanbevelen aan anderen.
Passives:
Klanten die een score van 7 of 8 geven. Ze zijn over het algemeen tevreden, maar niet zo enthousiast als promoters.
Detractors:
Klanten die een score van 0 tot 6 geven. Dit zijn ontevreden klanten die het bedrijf niet zullen aanbevelen en mogelijk zelfs negatieve mond-tot-mondreclame verspreiden.
De NPS wordt berekend door het percentage detractors af te trekken van het percentage promoters. Passives worden niet direct in de berekening meegenomen, maar worden wel meegewogen bij het analyseren van de resultaten.
De formule is:
NPS=% Promoters−% Detractors
Dus als bijvoorbeeld 60% van de respondenten promoters zijn en 20% detractors, dan is de NPS:
NPS=60−20=40
Een NPS kan variëren van -100 (als alle respondenten detractors zijn) tot +100 (als alle respondenten promoters zijn). Over het algemeen wordt een NPS boven de 0 als goed beschouwd, maar het streven is vaak naar een positieve score, bij voorkeur boven de 50.
Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel
In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidGoed stuk. En laten we vooral AliExpress niet vergeten...https://www.linkedin.com/posts/arjanribbe_wadnwol-aliexpress-huntbpa-activity-7171048694178271234-wPmG?utm_source=share&utm_medium=member_desktop