Overslaan en naar de inhoud gaan

Grote merkbekendheid voor ‘troep-webshops’ Temu en Shein, maar aanbevelen ho maar

Meer dan de helft kent Temu en Shein en een vijfde tot een vierde heeft er wel eens besteld. Maar de Net Promoter Score is fors onder nul.
Temu en Shein
Temu en Shein
© Shutterstock
Temu en Shein
Temu en Shein
© Shutterstock

In een mum van tijd hebben Chinese webshops Shein (kleding), en Temu (zo’n beetje alles), naamsbekendheid en share of wallet opgebouwd door zeer lage prijzen te voeren en ook nog eens veel cadeautjes weg te geven. In Nederland zegt 52 procent Shein te kennen (al is het maar van naam), en bij Temu is dat zelfs 62 procent. Van alle Nederlanders heeft 20 procent wel eens iets besteld bij Shein, 26 procent bestelde weleens iets bij Temu. Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=501) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI.

related partner content for mobile comes here

Spotgoedkoop

De reden van het succes ligt voor de hand; Shein en Temu staan bekend om de lage prijzen. Gevraagd aan de Nederlanders die wel eens iets besteld hebben bij de twee webshops wat de belangrijkste redenen zijn om er te bestellen (N=162), zegt acht van de tien ‘lage prijs’. ‘Leuke producten’ en ‘veel keuze’ wordt door bijna de helft genoemd. Goede kwaliteit wordt door slechts 10 procent genoemd als drijfveer om bij Shein en Temu te bestellen.

Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om te bestellen bij webshops zoals Temu en/of Shein?

Lage prijs    80%
Leuke producten 47%
Veel keuze   45%
Snelle levering 29%
Goede ervaringen 24%
Unieke/exclusieve producten 16%
Gebruiksgemak van de website/app        16%
Goede kwaliteit 10%
Anders, namelijk… 2%

Aanbevelen ho maar

De vraag is of dit snelle succes ook een hoge Net Promoter Score (NPS, zie uitleg onderaan dit bericht), oplevert. We vroegen in het onderzoek dan ook naar de waarschijnlijkheid dat klanten van Temu en Shein de webshops ook zouden aanbevelen bij een vriend of een collega. Hoewel een groot gedeelte van de respondenten behoort bij de groep die ‘gewoon tevreden’ is (bevelen niet aan, maar raden ook niet af), duikt de NPS bij beide webwinkels fors onder nul. Shein: -18. Temu: -26. Een lage NPS-score zegt meestal iets over een gebrek aan klantloyaliteit, wat kan leiden tot een hoger klantverloop. Een negatieve NPS kan ook het aantrekken van nieuwe klanten bemoeilijken. De toekomst moet uitwijzen of de lage prijzen van Shein en Temu alleen voor loyaliteit en klantaanwas kan zorgen.

Slechte kwaliteit

Veel mensen kennen Temu en Shein wel (al was het maar van naam), maar doen er geen aankopen. Wat zijn daarvoor hun redenen? 37 procent vindt de kwaliteit van de producten slecht en eenzelfde percentage vindt meer troep kopen niet goed voor het milieu. Een kwart maakt zich zorgen over de arbeidsomstandigheden van fabrieksarbeiders en meer dan een vijfde deel is niet gerust of de privacy en dataveiligheid wel in goede handen is bij de Chinese webshops.

Wat zijn voor jou de belangrijkste redenen om geen aankopen te doen bij een webshop als Temu en/of Shein?

Slechte kwaliteit producten  37%
Meer troep kopen is niet goed voor het milieu  37%
Ik ken deze webshops niet goed of heb er geen ervaring mee     33%
Zorgen over arbeidsomstandigheden van fabrieksarbeiders 26%
Ik maak me zorgen over privacy en dataveiligheid 22%
De lange transportafstand vind ik niet duurzaam 21%
Te veel gedoe, ik bestel liever bij een Nederlandse webshop 18%
Het is niet eerder bij me opgekomen om hier te bestellen 16%
Anders, namelijk… 7%

Wat is Net Promoter Score ook alweer?

De Net Promoter Score (NPS) is een maatstaf voor klantloyaliteit en klanttevredenheid die wordt gebruikt door bedrijven om inzicht te krijgen in de algehele klanttevredenheid en om te bepalen hoe waarschijnlijk klanten zijn om het bedrijf aan anderen aan te bevelen. Het wordt vaak gemeten via enquêtes met een enkele vraag: "Hoe waarschijnlijk is het dat u ons bedrijf/product/dienst zou aanbevelen aan een vriend of collega?" De score wordt gemeten op een schaal van 0 tot 10, waarbij 0 staat voor 'zeer onwaarschijnlijk' en 10 voor 'zeer waarschijnlijk'.

De berekening van de NPS omvat drie categorieën respondenten:

Promoters:
Klanten die een score van 9 of 10 geven. Dit zijn degenen die het bedrijf waarschijnlijk zullen aanbevelen aan anderen.

Passives:
Klanten die een score van 7 of 8 geven. Ze zijn over het algemeen tevreden, maar niet zo enthousiast als promoters.

Detractors:
Klanten die een score van 0 tot 6 geven. Dit zijn ontevreden klanten die het bedrijf niet zullen aanbevelen en mogelijk zelfs negatieve mond-tot-mondreclame verspreiden.

De NPS wordt berekend door het percentage detractors af te trekken van het percentage promoters. Passives worden niet direct in de berekening meegenomen, maar worden wel meegewogen bij het analyseren van de resultaten.

De formule is:

NPS=% Promoters−% Detractors

Dus als bijvoorbeeld 60% van de respondenten promoters zijn en 20% detractors, dan is de NPS:

NPS=60−20=40

Een NPS kan variëren van -100 (als alle respondenten detractors zijn) tot +100 (als alle respondenten promoters zijn). Over het algemeen wordt een NPS boven de 0 als goed beschouwd, maar het streven is vaak naar een positieve score, bij voorkeur boven de 50.

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Arjan Ribbe

Goed stuk. En laten we vooral AliExpress niet vergeten...https://www.linkedin.com/posts/arjanribbe_wadnwol-aliexpress-huntbpa-activity-7171048694178271234-wPmG?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in