Overslaan en naar de inhoud gaan

Google geeft gebruikers meer informatie over de advertenties die zij online zien

Het nieuwe Ads Transparency Center toont informatie over adverteerders en moet gebruikers zo beter informeren over online reclames.
Google Ads Transparency Center
Zo ziet het Ads Transparency Center eruit
© Afbeelding: Google
Google Ads Transparency Center
Zo ziet het Ads Transparency Center eruit
© Afbeelding: Google

Google lanceert een Ads Transparency Center dat consumenten meer inzicht geeft in de advertenties die zij online te zien krijgen. Het Ads Transparancy Center informeert de gebruiker over de advertenties van de betreffende adverteerder, welke van deze advertenties in de regio vertoond zijn en wanneer en in welk format de advertentie voor het laatst vertoond is.

related partner content for mobile comes here

De nieuwe omgeving maakt onderdeel uit van het My Ad Center dat vorig jaar is uitgebracht. In My Ad Center komen consumenten meer te weten over de advertenties die zij online zien via Google Search, Discover en YouTube. Ook kunnen zij aangeven in welke advertentie-onderwerpen zij (geen) interesse hebben. Inmiddels gebruiken dagelijks meer dan dertig miljoen mensen My Ad Center, vertelt Alejandro Borgia, director, product management, Ads Safety van Google in gesprek met media.

Informatie over adverteerders

Het Ads Transparency Center draait minder om advertentie-onderwerpen en meer om adverteerders. De omgeving toont gebruikers namelijk informatie over advertenties in Search, YouTube en Display van geverifieerde adverteerders. Google noemt het Ads Transparency Center onder meer nuttig als de consument een onlinereclame ziet voor een interessant huidverzorgingsproduct maar het merk niet kent. In het Ads Transparency Center ziet de gebruiker wie de adverteerder is, of de partij een verifieerd bedrijf op Google is en eventueel voor welke andere onlinereclames de adverteerder betaalt. In dat geval staat er ook welke advertenties er in de regio vertoond zijn en wanneer en in welk format de advertentie in kwestie voor het laatst vertoond is. Met een regio bedoelt Google bijvoorbeeld de Europese Unie.

Dan Taylor, vice president Global Ads van Google, zegt dat Ads Transparency Center vanaf vandaag uitrolt naar gebruikers en binnen enkele weken voor iedereen beschikbaar is.

Weer meer advertenties en adverteerders verwijderd

Bij de presentatie van het Ads Transparency Center meldt Google ook cijfers over het aantal verwijderde advertenties en opgeschorte adverteerdersaccounts. In 2022 heeft Google 5,2 miljard advertenties verwijderd en 6,7 miljoen adverteerderaccounts opgeschort. Dat zijn er fors meer dan in voorgaande jaren, want in 2021 waren dat er respectievelijk 3,4 miljard en 5,6 miljoen. En in 2020 waren het er ‘slechts’ 3,1 miljard en 1,7 miljoen.

Google Ads-medewerker Borgia zegt dat de techreus in 2022 alleen al 17 miljoen advertenties verwijderd heeft die te maken hadden met de oorlog van Rusland tegen Oekraïne. Waarmee deze reden een relatief klein aandeel heeft op het totaal van 5,2 miljard verwijderde advertenties, die overigens van totaal ruim 1,5 miljard websitepagina’s weggehaald zijn. De vijf meest gebruikte redenen om advertenties te verwijderen waren in 2022 het misbruiken van het advertentienetwerk, inbreuk op een handelsmerk, wettelijke vereisten, gepersonaliseerde advertenties en het schenden van Google’s beleid voor financiële diensten.

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in