Overslaan en naar de inhoud gaan

Fok jou, jij hebberige consument!

Marketeers hebben van klanten een stelletje vervelende, over het paard getilde egoïsten gemaakt
Miniatuurvoorbeeld
Een consument
© 123rf
Miniatuurvoorbeeld
Een consument
© 123rf

We willen druif zonder pit, maar lopen wel vooraan in de March Against Monsanto. We willen de hoogste rente en een aflossingsvrije tophypotheek, maar zijn ook de eersten om banken te bashen en nog een decennium van alles de schuld te geven.

related partner content for mobile comes here

We vliegen wel met prijsvechters de wereld rond, maar verfoeien de CO2-uitstoot. We willen bij Primark voor 20 euro met 6 volle tassen naar buiten, maar vinden het uurloon van 20 cent in Bangladesh schandalig.

We bestellen net zo makkelijk een cementkuip KFC-kippenvleugels, maar zijn natuurlijk wel fel gekant tegen de plofkipindustrie.

We willen kortom voor een dubbeltje op de eerste rang, maar lachen de bedrijven tegelijkertijd keihard uit bij de uitreiking van de Wakker Dier Liegebeest of als ze door Teun van de Keuken publiekelijk worden ontmaskerd en gevierendeeld. We willen Lidl’s hoogste kwaliteit voor de laagste prijs, maar dan wel in een milieu- én personeelsvriendelijk tasje. Heel veel voor heel weinig zonder schuldgevoel, anders hoppen we net zo makkelijk naar de concurrent.

Tot de draad verwend

Marketeers hebben de klant met hun customer centricity tot de draad verwend. Met neuro-research, AB-testen, user experiences en customer journey officers hebben ze er een stelletje vervelende, cynische en over het paard getilde egoïsten van gemaakt. Robert Wolcott van de Kellog School of Management noemt het The King Customer Paradox: the more empowered, the more we lose control.

Maar nu is het even klaar met dat stampvoetende kleutergedrag. Het is tijd om die onuitstaanbare pubers een lesje te leren in verantwoordelijkheid. In de driehoek Goedkoop-Kwaliteit-Verantwoord moeten onze Rupsjes Nooitgenoeg er voortaan eentje inleveren. Goedkoop-verantwoord prima, maar dan niet te vreten. Goedkope kwaliteit kan ook, maar dan mens- en dieronvriendelijk. Of kwalititief verantwoord, en dan voor een eurootje meer.

Fait vos jeux. Dus of je houdt je KFC-snavel, of je koopt fatsoenlijke waar. Dan heb je misschien een kluifje of tasje minder, maar wel een lekker gevoel. Rien ne va plus.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Laura Amato

Amen!

Bert Theelen

'We' dit en 'we' dat is een irritant modeverschijnsel dat de aandacht juist afleidt van persoonlijk commitment.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in