Overslaan en naar de inhoud gaan

Europese online advertentiemarkt vorig jaar gegroeid

De Europese online advertentiemarkt is in 2009 met 4,5 pct gegroeid.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het jaarlijkse online mediabestedingen onderzoek van IAB Europe en ScreenDigest dat zojuist gepresenteerd is tijdens het Europese Congres in Barcelona.

related partner content for mobile comes here

Dat is een scherpe daling ten opzicht van de 20 pct groei in 2008, maar online advertising was daarmee het enige advertentieplatform dat groei liet zien in een economisch bijzonder zwaar jaar. In alle 23 onderzochte landen groeiden de online mediabestedingen tot een totaal van 14,7 miljard euro.

In Nederland bedroeg de groei 1,9 pct tot een totaal van 815 miljoen euro. Dat is in lijn met de ontwikkeling in de meeste volwassen markten. Gemiddeld wordt in de onderzochte Europese landen 18 pct van het advertentiebudget besteed aan online media. In Nederland was dit in 2009 duidelijk meer: 24 pct.

Voor heel Europa geldt dat search relatief de meeste groei laat zien (10,8%) al is het lager dan in 2008 (26%).Display bleef nagenoeg gelijk (+0,3%) en liet in de meeste volwassen markten een daling zien: Frankrijk -6, UK -5 en Zweden -5 pct. In de landen waar IAB actief is laten de displaybestedingen al weer herstel zien in het eerste kwartaal van 2010. Classifieds daalde in 2009 met 1,4 pct.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in