‘Nederlanders verwachten maatschappelijke inzet bedrijven’


De respondenten geven aan dat maatschappelijk verantwoorde inzet van een bedrijg voor hen van invloed is op de aanschaf van producten en diensten. Voor ruim een kwart van de Nederlanders is dit zelfs één van de belangrijkste overwegingen om al dan niet tot aankoop over te gaan.
Ook de aantrekkelijkheid van een bedrijf als werkgever wordt voor ruim 40% van de Nederlanders in hoge mate bepaald door het maatschappelijk profiel van het bedrijf. Nederlanders letten daarbij vooral op zaken die direct in relatie staan tot de bedrijfsvoering zoals gezondheid, natuur & milieu, mensenrechten en welvaart. Aspecten die verder af staan van de bedrijfsvoering, zoals onderwijs, sociale samenhang, armoedebestrijding en aandacht voor achterstandsgroepen worden echter ook opvallend vaak genoemd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOpvallend is volgens de onderzoekers dat het Nederlands publiek met name vindt dat financiële issues meer aandacht verdienen dan ze nu krijgen. In de top 5 staan het bestrijden van hebzucht, armoedebestrijding en rechtvaardige inkomensverdeling.
In het onderzoek is gevraagd wat Nederlanders vinden van het maatschappelijke profiel van Nederlandse bedrijven. De 30 grootste bedrijven van ons land scoren gemiddeld maar net een voldoende (gemiddeld rapportcijfer 5,6). De hoogste score wordt gegeven aan de Rabobank, al komt ook deze niet hoger dan een 6,5. De laagste score is voor Shell met een 4,6.
Bijna driekwart van het Nederlandse publiek staat positief tegenover het principe dat bedrijven zich als aanvulling op hun bedrijfsvoering actief inzetten voor mens, maatschappij en milieu door bijvoorbeeld maatschappelijke organisaties en goede doelen te ondersteunen met geld, producten, diensten en mensen.
Het onderzoek werd uitgevoerd onder een steekproef van ruim 1.500 respondenten uit het StemPunt-panel van Motivaction die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 tot 70 jaar. Eind 2010 vindt de volgende meting van de jaarlijkse Maatschappelijk Imago Monitor plaats.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid