Overslaan en naar de inhoud gaan

ANP in handen van Vereniging Veronica

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) krijgt een nieuwe eigenaar. V-Ventures, onderdeel van Vereniging Veronica, heeft met de huidige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

'Deze overname past bij de ambities van V-Ventures', zegt algemeen directeur Guido van Nispen. 'V-Ventures heeft als missie een betekenisvolle rol in het Nederlandse medialandschap te spelen. Met de aankoop van het ANP kunnen wij onze missie nog verder invulling geven. Deze stap maken wij ook omwille van het behoud van kwaliteit en diversiteit van de Nederlandse journalistiek en het Nederlandse medialandschap. Dus niet als een project voor vijf of tien jaar, maar als een investering met een langetermijn horizon. Met onze ambitie om vernieuwend te zijn, onze financiële basis en het talent en de infrastructuur die we in huis hebben, bieden we het ANP een solide platform voor de toekomst.' Het ANP zal als zelfstandig onderdeel binnen V-Ventures opereren.

related partner content for mobile comes here

Het ANP staat volgens V-Ventures voor een uitdagende toekomst. Van Nispen: 'Het medialandschap verandert in hoog tempo door een herverdeling van advertentiebudgetten, een beweging van analoog naar digitaal en de ontwikkeling van nieuwe nieuwsbronnen en distributiemodellen. Wij geloven dat het ANP met zijn focus op pionieren, innovatie en branding in staat zal zijn om zijn leidende positie als onafhankelijke maker, verzamelaar, controleur en distributeur van nieuws en informatie in Nederland te bewaren en verder uit te bouwen.'

Volgens algemeen directeur Luc van Gompel van het ANP heeft het persbureau belang bij een aandeelhouder voor de lange termijn, die tevens kan fungeren als een strategische, innovatieve partner. Nadere financiële details over de deal worden niet bekendgemaakt.

V-Ventures is onderdeel van Vereniging Veronica en onderneemt commerciële activiteiten op de Nederlandse mediamarkt onder eigen merken. V-Ventures richt zich voornamelijk op crossmediale ontwikkelingen en ondersteunt ambitieuze en veelbelovende mediapioniers. Tot de huidige activiteiten behoren onder meer: V-Academy, het eigen interne crossmedia opleidingsinstituut en ontwikkellab voor formats, radiozender Kink FM en VMedialab, waarin onderzoeksactiviteiten, eigen projecten en investeringen zijn ondergebracht. Daarnaast neemt V-Ventures via het investeringsfonds Dutch Creative Industry Fund (DCIF) deel in startende mediaondernemingen. Behalve V-Ventures participeren Sanoma Digital, Telegraaf Media Group en IDG Nederland in DCIF. Naast V-Ventures is Veronica Story Holding de tweede zelfstandige holding binnen Vereniging Veronica. Veronica Story Holding richt zich op die activiteiten die direct met het merk en de geschiedenis van Veronica te maken hebben: het beheert het digitale archief (de Veronica Story). Het bestuur van Vereniging Veronica geeft leiding aan Veronica Story Holding. SBS en Sky Radio Group exploiteren het merk Veronica commercieel op radio, tv, print en internet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in