Overslaan en naar de inhoud gaan

Social Embassy: online buzz PvdA en CDA het grootst

In social media worden PvdA en CDA het meest genoemd, over D66 klinken de meeste positieve geluiden en VVD is aan eenopmars bezig. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op basis van analyse van circa 100.000 online berichten over Nederlandse politieke partijen, geplaatst in week 14 tot en met week 18 van 2010, heeft Social Embassy een eerste Social Brand Map gemaakt van tien politieke partijen.

related partner content for mobile comes here

Uit dit onderzoek blijkt dat het aantal online berichten over politieke partijen explosief toeneemt. Werden in de eerste week van april nog zo’n 4.500 online berichten gevonden, halverwege april steeg dit aantal tot bijna 25.000 per week. Deze piek werd vooral veroorzaakt door de presentaties van de verkiezingsprogramma’s en de discussie rond Griekenland.
In online conversaties worden CDA en PvdA het vaakst genoemd. Hoewel minder vaak genoemd, is het sentiment rond D66 het meest positief in online conversaties. VVD ontwikkelt zich gedurende de periode het meest positief; het aantal online conversaties over de partij en het sentiment nemen gestaag toe.

Nieuwssites genereren de meeste online buzz voor politieke partijen. Partijen zouden zich echter ook actief moeten richten op weblogs en fora, omdat daar de meeste discussie over thema´s, programma’s en peilingen plaatsvindt. Twitter speelt, zoals verwacht, in toenemende mate een belangrijke rol bij het verspreiden van opinies en nieuws.
De politieke onderwerpen die relatief veel buzz veroorzaken zijn o.a. Europa, economie en de hypotheekrenteaftrek. Partijen die het meest in combinatie met deze onderwerpen worden genoemd zijn CDA, VVD en D66.

De Social Media Brand Map geeft inzicht in de kracht van een merk, of in dit geval de naam van een politieke partij, in online conversaties. Op basis van de hoeveelheid online conversaties (buzz) van een merk en het sentiment van de buzz (positief versus negatief), worden merken ingedeeld als hero, potential of zero.

Het gehele rapport is beschikbaar.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in