'Social media dringen door in directiekamers'
Het onderzoek werd uitgevoerd door het Haagse search & selectiebureau Nassau Executive in aanloop naar een bijeenkomst in Den Haag van de INAC, een wereldwijd netwerk van executive search bureaus in 45 landen op 17 mei jl.
Meer dan 40% van de respondenten is actief deelnemer in sociale netwerken op internet. Dat benadrukt volgens de onderzoekers nog eens extra het belang van het ontwikkelen en toetsen van communicatieve vaardigheden wanneer men zich ook professioneel op internet begeeft. Immers, fouten worden genadeloos opgespoord en in de media afgestraft.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaHet merendeel van de ondervraagde executives schrijft zelf speeches en geeft aan de belangen van de onderneming te verwoorden. Professionals worden ingezet voor evenementen en bijzondere bijeenkomsten, niet voor de dagelijkse communicatie binnen en buiten de organisatie.
Persoonlijke authenticiteit en integriteit is volgens de helft van de ondervraagde executives belangrijker dan de persoonlijke verantwoordelijkheid voor collectieve resultaten.
Op de vraag welke kwaliteiten leiders van vandaag het meest nodig hebben om topprestaties te leveren, antwoordt het merendeel van de ondervraagden dat strategische visie en aansturen van mensen het verschil maken. Omgaan met financiële rapportages, ondernemerschap en risicomanagement zijn impliciete kwaliteiten van leiders. Systeemdenken om de complexiteit van bestaande structuren, ambities en context te doorzien en tot de essentie terug te brengen, wordt nauwelijks onderkend.
Dat top executives over strategische visie beschikken, blijkt volgens de onderzoekers uit de kansen die zij ontlenen aan de financieel-economische crisis. De meerderheid ziet kansen om hun onderneming of organisatie kritisch onder de loep te nemen op duurzaamheid en overleven. Opmerkelijk is de score waarin deze leiders aangeven dat zij door toedoen van de crisis hun eigen professionele gedrag niet hebben aangepast.
Voor het onderzoek heeft INAC via haar wereldwijde netwerk de top-10 cliënten van alle aangesloten leden benaderd met een vragenlijst over communicatieve eigenschappen en – vaardigheden van top executives. Meer dan 250 reacties uit 24 landen zijn ontvangen in de maand april/mei 2010. De resultaten van de survey zijn tijdens het mini-symposium op 17 mei 2010 met het thema ‘ Executives in the spotlight ‘ bekend gemaakt. INAC brengt voor de zomer de resultaten van de gehele survey in rapportvorm uit.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid