Overslaan en naar de inhoud gaan

'Social media dringen door in directiekamers'

Social media hebben ook hun intrede gedaan in het management van ondernemingen. Uit een peiling onder 250 executives van grote bedrijven in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek werd uitgevoerd door het Haagse search & selectiebureau Nassau Executive in aanloop naar een bijeenkomst in Den Haag van de INAC, een wereldwijd netwerk van executive search bureaus in 45 landen op 17 mei jl.

related partner content for mobile comes here

Meer dan 40% van de respondenten is actief deelnemer in sociale netwerken op internet. Dat benadrukt volgens de onderzoekers nog eens extra het belang van het ontwikkelen en toetsen van communicatieve vaardigheden wanneer men zich ook professioneel op internet begeeft. Immers, fouten worden genadeloos opgespoord en in de media afgestraft.

Het merendeel van de ondervraagde executives schrijft zelf speeches en geeft aan de belangen van de onderneming te verwoorden. Professionals worden ingezet voor evenementen en bijzondere bijeenkomsten, niet voor de dagelijkse communicatie binnen en buiten de organisatie.

Persoonlijke authenticiteit en integriteit is volgens de helft van de ondervraagde executives belangrijker dan de persoonlijke verantwoordelijkheid voor collectieve resultaten.
Op de vraag welke kwaliteiten leiders van vandaag het meest nodig hebben om topprestaties te leveren, antwoordt het merendeel van de ondervraagden dat strategische visie en aansturen van mensen het verschil maken. Omgaan met financiële rapportages, ondernemerschap en risicomanagement zijn impliciete kwaliteiten van leiders. Systeemdenken om de complexiteit van bestaande structuren, ambities en context te doorzien en tot de essentie terug te brengen, wordt nauwelijks onderkend.

Dat top executives over strategische visie beschikken, blijkt volgens de onderzoekers uit de kansen die zij ontlenen aan de financieel-economische crisis. De meerderheid ziet kansen om hun onderneming of organisatie kritisch onder de loep te nemen op duurzaamheid en overleven. Opmerkelijk is de score waarin deze leiders aangeven dat zij door toedoen van de crisis hun eigen professionele gedrag niet hebben aangepast.

Voor het onderzoek heeft INAC via haar wereldwijde netwerk de top-10 cliënten van alle aangesloten leden benaderd met een vragenlijst over communicatieve eigenschappen en – vaardigheden van top executives. Meer dan 250 reacties uit 24 landen zijn ontvangen in de maand april/mei 2010. De resultaten van de survey zijn tijdens het mini-symposium op 17 mei 2010 met het thema ‘ Executives in the spotlight ‘ bekend gemaakt. INAC brengt voor de zomer de resultaten van de gehele survey in rapportvorm uit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in