Overslaan en naar de inhoud gaan

De melkrevolutie

Dagelijks wordt er nagedacht over nieuwe manieren om efficiënt om te gaan met het milieu. Nieuwe innovaties schieten als paddestoelen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dagelijks wordt er nagedacht over nieuwe manieren om efficiënt om te gaan met het milieu. Nieuwe innovaties schieten als paddestoelen uit de grond. Zo introduceerde sportgigant Puma vorige maand de vernieuwde ‘schoenendoos’. De traditionele schoenendoos maakt plaats voor een schoenenzak, die veel milieuvriendelijker is. In het Verenigd Koninkrijk kwamen supermarktketens met melk in plastic zakken, in plaats van flessen, op de markt. Het verwachte succes bleef uit en de consument accepteerde deze innovatie niet. Maar waarom sloeg dit niet aan?

related partner content for mobile comes here

Het nieuwe fenomeen
Supermarktketens in het Verenigd Koninkrijk introduceerden in maart van dit jaar het nieuwe fenomeen: melk in een plastic zak. Voor deze verpakkingsmethode werd 75% minder plastic gebruikt dan een plastic fles. Dit zou vanuit milieuperspectief een ware revolutie moeten zijn, aangezien de Britten wekelijks 180 miljoen flessen melk consumeren. Voor het produceren van deze verpakking wordt minder energie verbruikt en de zakken nemen veel minder ruimte in beslag bij het weggooien.
Om de consument te prikkelen werden er plastic zakken melk gratis uitgedeeld door supermarkten. De introductie verliep aanvankelijk succesvol, de verpakkingen vlogen als warme broodjes over de toonbank. Maar al snel werd de vraag minder. De consument was blijkbaar toch niet zo tevreden over deze verpakkingsmethode.

Nadelen
De Britse melkdrinker stapte toch snel weer over naar de vertrouwde kartonnen melkpakken en plastic melkflessen. Deze zijn namelijk handiger in gebruik ondanks de hogere prijs. De plastic zakken bleken niet lekker te schenken en niet bestand tegen lekken, waardoor veel melk verloren ging. Inmiddels worden de nieuwe verpakkingen bij veel Britse supermarktketens uit de schappen gehaald.

Gemak gaat boven milieuvriendelijk
Een conclusie die we hieruit kunnen trekken is dat de consument toch kiest voor gemak in plaats van milieuvriendelijk. Ook in Nederland lijkt dit het geval te zijn. Soft discounter biedt ook laaggeprijsde plastic melkzakken aan; het doorslaande succces is tot nu toe echter uitgebleven. En volgens mij vindt er evenmin distributieuitbreiding plaats bij andere retailers. De aanschaf van een hervulbare melkkan is qua gebruiksvriendelijkheid klaarblijkelijk niet acceptabel.

Als je het retailschap bekijkt dan lijkt de voorkeur uit te gaan naar kartonnen drankverpakkingen voor melk. Die zijn handzaam in gebruik en vanuit milieuoptiek gunstig want grotendeels gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Zo heb je voor consumenten de sterke combinatie van milieubewuste verpakking mèt gebruiksgemak. Wellicht is het gebrek aan die combinatie de reden dat die zakken geflopt zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in