Overslaan en naar de inhoud gaan

Google Zeitgeist benadrukt het belang van gedeelde verantwoordelijkheid

Hoe kunnen bedrijven, regeringen en individuen het verschil maken? Waar ligt de kracht van social media? Wat kunnen wij leren van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe kunnen bedrijven, regeringen en individuen het verschil maken? Waar ligt de kracht van social media? Wat kunnen wij leren van ontwikkelingslanden? Een kleine greep uit de vragen die tijdens aan de orde kwamen.

related partner content for mobile comes here

Tijdens de conferentie kwamen prominente leiders uit het bedrijfsleven, overheid en NGO’s bijeen om vanuit een breder perspectief te spreken over de mogelijkheden het verschil te maken. Ik benoem hier kort de essentie van de bijdrage van enkele panelleden:

Howard Schultz (Chairman, President & CEO, )
Howard Schultz benadrukt dat we een tijdperk zijn genaderd waarin de samenleving van het bedrijfsleven verwacht dat ze meer doen dan alleen winst maken: “The companies of tomorrow find a balance between profit and social responsibility.” Als bedrijf moet je in dit geval tegen de heersende opinie durven ingaan. Want juist als men zegt dat je alleen om marketingredenen voor sociale verantwoordelijkheid kiest– in Starbucks geval voor Fairtrade – moet je je verantwoordelijkheid nemen want: “only for profit is shallow and not sustainable.”

Ken Banks (Founder, and FrontlineSMS)
Ken Banks benadert technologie vanuit een antropologisch perspectief en komt met een aantal verrassende uitspraken. Hier volgt er eentje: “If you go to Africa you can pay your cab by mobile phone, you can’t do that over here.” Dus in plaats van te denken dat wij ontwikkelingslanden iets leren, kun je het ook omdraaien. Maar de echte winst is volgens Ken te halen uit het laten doorontwikkelen van technologie door mensen zelf: “give people the technology and let them figure out how to use it, that’s when they really feel empowered.”

Minouche Shafik (Permanent Secretary, )
Minouche Shafik blijft het belang van gedeelde verantwoordelijkheid benadrukken. Zowel mensen, bedrijven als regeringen moeten gaan zien dat de beslissingen die ze individueel nemen een wereldwijde impact hebben. De kerncentrales die in China worden neergezet – gemiddeld komt er een per dag bij – zorgen ervoor dat de kust in Engeland straks gaat verschuiven. De keuzes die we maken moeten daarom vooral in het groot gaan plaatsvinden: “small is beautiful, but big is necessary.”

Voor wie de tijd heeft. Bekijk de onderstaande video. Het kost je 50 minuten, maar je krijgt er veel inspiratie voor terug.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in